سلامتیشیوه زندگی

درمان شپش سر چیست؟ درمان خانگی و پزشکی شپش سر

درمان شپش سر اصلا و ابدا سخت نیست. این بیماری بین بچه­های دهه 60 و همینطور 70 شایع بود و به مرور زمان از شدتش کم شد. اما هنوز هم ممکن است افرادی به آن آلوده شوند. این عارضه از جمله بیماری­هایی است که افسانه­های زیادی برایش نقل شده و هر کسی با توجه به تجربه­اش برای این بیماری داستانی ساخته است. در این مقاله همراه ما باشید تا به شکلی شفاف و علمی این بیماری را بررسی کنیم، درست و غلط آن را بیابیم و درمانش را به شما ارائه دهیم.

شپش سر چیست؟

حتما تا به حال نام شپش را شنیده­اید. این حشرات ریز بر روی سر انسان زندگی و از خون پوست سر تغذیه می­کنند. در قدیم اینگونه تصور می­شد که شپش نیز مانند بسیاری از بیماری­های ویروسی و انگلی بخاطر وضعیت نادرست بهداشت فردی و محیط زندگی ناسالم بروز می­کند. درحالی که اینطور نیست. این عارضه با اینکه یک بیماری مسری است اما بیماری­های ویروسی و عفونی را انتقال نمی­دهد و معمولا در بین کودکان دیده می­شود. به همین دلیل هم باید پیشگیری را برای آنها انجام داد. محیط مدرسه بستر مناسبی برای انتقال این بیماری است. از همین رو لازم است که همواره درباره مقابله با آن اطلاعات داشته باشیم.

چگونه به شپش سر مبتلا می­شویم؟

شپش سر، از طریق تماس مستقیم منتقل می­شود. تماس نزدیک با فرد بیمار می­تواند ریسک انتقال این موجود را افزایش دهد. با اینکه این حشره از قابلیت پرواز برخوردار نیست اما از طریق خزش می­تواند از پوست سری به سر دیگری حرکت کند و تخم­ریزی را در آن ناحیه ادامه دهد. انتقال در مواقعی می­تواند به شکل غیرمستقیم و از راه وسایل و اجسام ثانویه باشد. برای مثال ممکن است فردی در سفر با قطار از طریق بالشتک آلوده به این بیماری مبتلا شود. پوشیدنی­های مثل کلاه، روسری، لوازم جانبی مو مثل شانه و کش­مو، هدفون، حوله و هر روکشی اگر آلوده باشد و با سر تماس پیدا کند خبر ابتلا به این بیماری را افزایش خواهد داد.

علائم ابتلا به شپش سر چیست؟

برای درمان شپش سر ابتدا نیاز است که علائم ابتلا به آن را بشناسیم. خارش یکی از اصلی­ترین عوامل ابتلا به این بیماری است. در برخی موارد ممکن است افراد این عارضه را با شوره سر اشتباه بگیرند اما این دو بیماری در علائم تفاوت­های فاحشی دارند. هنگام خارش اگر با چربی بسیار زیادی و شکل پوست مانند مواجه شدید این نشانه­ها مربوط به شوره است. اما اگر خارش با علاوه بر پوست سر بر روی گوش و گردن نیز وجود داشت و خون­ریزی هم می­کرد باید آن را یکی از علائم این بیماری بدانید.

مشاهده شپش­ها یکی دیگر از راه­های شناخت این بیماری است. این موجودات عموما با چشم غیرمسلح دیده می­شوند و اگر در وجود آنها شک دارید می­توانید از ذره بین نیز کمک بگیرید. رنگ آنها می­تواند سفید، خاکستری و حتی قهوه­ای باشد. تخمک آنها نیز مشخص هستند و به شکل دانه­ها ریزی به قسمت پایینی ساقه مو در محلی نزدیک به ریشه می­چسبند.

راه­های درمان شپش سر

برای درمان شپش سر راه­های مختلف و متفاوتی وجود دارد. شما می­توانید از هر یک از این علاج‌ها بهره ببرید. اما توصیه می­شود که چند روش درمانی را برای نتیجه بهتر ترکیب نکنید و تنها یک نوع را به شکل متمرکز ادامه دهید. در ادامه همراه ما باشید تا این روش­ها را بررسی کنیم.

درمان دارویی

درمان دارویی عمومی­ترین درمانی است که برای فرد مبتلا شده توسط دکتر پوست و مو همدان تجویز می­شود. البته که بدون تجویز هم می­شود برخی دارو­ها را مصرف کرد. از همین رو این روش درمانی را به دو دسته تقسیم می­کنیم.

از لیست پزشکان همدان، تخصص پوست و مو را انتخاب کنید و از بهترین متخصصان پوست همدان نوبت اینترنتی بگیرید.

داروی تجویزی

دارو­های تجویزی در محیط­های متفاوت جغرافیایی می­توانند تغییر کنند. چراکه مقاومت این موجودات به آب­و­هوا نیز وابسته است. بنزیل الکل، مالاتیون، اسپینوزاد، لیندان و ایورمکتین از شایع­ترین داروها برای درمان این عارضه هستند. این دارو­ها حتما باید زیر نظر متخصص پوست رشت  مصرف شوند چراکه هر کدام را برای افراد خاصی در نظر گرفته­اند. برای مثال ایورمکتین برای نوزادان 6 ماهه و بیشتر در نظر گرفته شده است. هر کدام از آنها نیز طریق مصرف مربوط به خود را دارند اما به شکل کلی مثل یک شامپو و شوینده سر مصرف می­شوند.

از لیست پزشکان رشت، تخصص پوست و مو را انتخاب کنید و از بهترین دکتر پوست رشت نوبت اینترنتی بگیرید.

داروی غیرتجویزی

شوینده­هایی که بر پایه پریترین تولید می­شوند برای استفاده غیرتجویزی مناسب هستند. پرمترین نیز یکی از پراستفاده­ترین دارو برای درمان بدون تجویز است. این دوا­ها را به راحتی می­توانید از داروخانه تهیه کنید و طرز مصرف آن را از دکتر داروساز بپرسید.

درمان خانگی  شپش سر

درمان­های خانگی نیز طیف وسیعی از راهکار­ها را شامل می­شود که قطعا مجال اشاره به همه آنها در این مقاله مقدور نیست. در این قسمت ما فقط به مهم­ترین و مفید­ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

استفاده از شانه

شانه مخصوص به شکل خاصی و از جنس فلز ساخته شده است. این شانه باید طوری مورد استفاده قرار گیرد که تخم­های شپش را از روی ساقه مو جمع­آوری کند و گسترش بیشتر بیماری را متوقف سازد. استفاده از این شانه در هنگام شروع بیماری و مراحل اولیه بسیار مفید است.

استفاده از انواع روغن­ها

انواع روغن­ها از جمله روغن چای و روغن نارگیل می­توانند به بهبود این بیماری کمک کنند. این روغن­ها بر روی شپش اثر سمی خواهد گذاشت و موجب نابودی آن خواهند شد.

بستن راه تنفس شپش

برای درمان شپش سر استفاده از ماسک­های مو نیز تاثیر زیادی دارد. برای مثال ماسک مایونز یکی از ماسک­های موثر و پر کاربرد است که راه تنفسی شپش را مسدود می­کند. این ماسک را به شکل هفتگی یا هفته­ای دو بار می­توانید استفاده کنید.

کلام آخر درباره درمان شپش سر

درمان شپش سر نیازمند اجرای دقیق کار­هایی است که در بالا گفتیم. این بیماری می­تواند هر فردی را آلوده سازد اما کودکان به دلیل شرایط محیطی بیشتر مستعد دریافت آن هستند. این عارضه خطرناک نیست و می­تواند خیلی راحت درمان شود. فقط باید به موقع برای مقابله با آن اقدام کرد. پیشگیری نیز یکی از مواردی است که شما می­توانید با رعایت آن خودتان را از شر این جانور موذی خلاص کنید. برای پیشگیری محیط را به دقت بسنجید و کوچک­ترین تهدید­ها را از کودکان دور کنید. ممنونیم که تا انتهای مطلب همراه ما بودید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا