پزشکیسلامتیشیوه زندگی

جوش های سر سیاه چگونه درمان می شوند؟

 

جوش های سر سیاه چگونه درمان می شوند؟

جوش های سرسیاه که کومدون های باز نیز نامیده می شوند، نوعی آکنه هستند. اگر چربی و پوست مرده روی پوست شما جمع شود و منافذ شما را مسدود کند، جوش های سرسیاه ایجاد می شوند.

اگر یکی را فشار دهید، به احتمال زیاد جوش‌های سرسیاه بیشتری برای درمان پیدا می‌کنید و پوست‌تان را نیشگون، لکه‌دار و در اثر تکان دادن و تحریک شدن تحریک می‌کنید. در حالی که فشردن جوش سرسیاه رضایت بخش است، لمس آن ناحیه می تواند به سد پوستی آسیب رسانده و باعث التهاب و جای زخم شود.

به جای فشردن جوش های سرسیاه، درمان های مختلف می تواند به خلاص شدن از شر آنها کمک کند. معمولا آنتی بیوتیک ها، رتینوئیدها و لایه بردارهای شیمیایی درمان های خط اول هستند. اگر این درمان ها شکست بخورند، متخصص پوست ممکن است میکرودرم ابریژن، استخراج کومدو، لایه برداری شیمیایی یا لیزر درمانی را توصیه کند.

جوش های سر سیاه چیست؟

جوش های سرسیاه نوعی آکنه هستند. دکتر راشل نظریان، متخصص پوست مستقر در نیویورک، به هلث گفت که پوست شما دائماً در حال ریزش و بسته شدن منافذ است در حالی که سبوم، نوعی روغن، که با این سلول های مرده پوست مخلوط می شود، ترشح می کند.

این فرآیند که به عنوان لایه برداری طبیعی پوست شما نیز شناخته می شود، به محافظت از شما در برابر محیط خارجی کمک می کند. با این حال، در نتیجه، ممکن است متوجه شوید که منافذ تیره روی بینی، گونه‌ها، چانه و گوش‌ها ظاهر می‌شوند.

این منافذ تیره، جوش های سرسیاه هستند، منافذ باز که با سبوم و پوست مرده پر می شوند. جوش های سرسیاه شفاف و چرب هستند. با این حال، هنگامی که منافذ به روی اکسیژن باز می شوند، سیاه می شوند.

چه چیزی باعث ایجاد جوش های سر سیاه می شود؟

به طور کلی، اگر چیزی روی پوست جمع شود و منافذ را مسدود کند، آکنه ایجاد می شود. انواع آکنه بسته به چیزی که منافذ را می بندد متفاوت است.  با جوش های سرسیاه، چربی اضافی و پوست مرده منافذ را مسدود می کند.

هر کسی ممکن است به جوش های سر سیاه مبتلا شود. با این حال، عوامل خاصی خطر شما را افزایش می دهند، مانند:

هورمون ها: تغییر هورمون ها در دوران بلوغ، چرخه قاعدگی و بارداری می تواند خطر ایجاد جوش های سر سیاه را افزایش دهد. به عنوان مثال، در دوران بلوغ، سطح آندروژن ها، هورمون های جنسی مردانه افزایش می یابد. آندروژن ها باعث گشاد شدن غدد سازنده سبوم می شوند.
ژنتیک: اگر یک یا چند نفر از اعضای خانواده شما آکنه داشته باشند، خطر ابتلا به جوش های سر سیاه ممکن است افزایش یابد.
برخی داروها: کورتیکواستروئیدها و لیتیوم ممکن است هورمون های شما را تغییر داده و خطر ابتلا به جوش های سر سیاه را افزایش دهند.
سن: در حالی که هر کسی ممکن است به جوش های سر سیاه مبتلا شود، نوجوانان بیشتر از دیگران به آن مبتلا می شوند.

آکنه استرس چیست و چگونه از شر آن خلاص شوید؟

چگونه جوش های سر سیاه را درمان کنیم
یک متخصص پوست ممکن است درمان های مختلفی از جمله داروهای موضعی و خوراکی را برای کاهش تجمع چربی و پوست مرده که منافذ را مسدود می کند، توصیه کند. به طور کلی، افراد در عرض شش تا هشت هفته بهبودهایی را در پوست خود مشاهده می کنند

آنتی بیوتیک ها

اگر چه آکنه یک عفونت نیست، آنتی بیوتیک ها ممکن است در موارد متوسط ​​تا شدید کمک کنند. یک متخصص پوست ممکن است آنتی بیوتیک های موضعی یا خوراکی را توصیه کند. آنتی بیوتیک ها مانند داکسی سایکلین و اریترومایسین می توانند باکتری های روی پوست و التهاب را کاهش دهند.

معمولا افراد مبتلا به جوش سرسیاه برای مدت طولانی از آنتی بیوتیک استفاده نمی کنند. با این حال، شما همیشه باید یک دور کامل از آنتی بیوتیک ها را به پایان برسانید تا آنها عمل کنند.

همچنین، متخصصان پوست اغلب استفاده از آنتی بیوتیک ها را با درمان های دیگر مانند بنزوئیل پراکسید توصیه می کنند. آنتی بیوتیک ها به تنهایی ممکن است اثربخشی خود را از دست بدهند.

رتینوئیدها

رتینوئیدها، اعم از موضعی یا خوراکی، دسته ای از درمان های مشتق شده از ویتامین A هستند. نمونه هایی از رتینوئیدهای موضعی عبارتند از ترتینوئین، تازاروتن و تری فاروتن. در مقابل، ایزوترتینوئین یک رتینوئید خوراکی است که موارد شدید را درمان می کند. دکتر زایشنر توضیح داد که رتینوئیدها منافذ را باز می کنند، گردش سلولی را افزایش می دهند و بافت پوست را یکدست می کنند.

یک متخصص پوست ممکن است توصیه کند به تدریج یک رتینوئید موضعی را به رژیم مراقبت از پوست خود اضافه کنید و جوش های سر سیاه را درمان کنید. برای مثال، ممکن است با استفاده از دوز کم یک روز در میان شروع کنید. در نهایت، شما از محصول روزانه استفاده خواهید کرد.

همچنین یکی از عوارض جانبی رتینوئیدها حساسیت به آفتاب است. یک متخصص پوست به احتمال زیاد توصیه می کند که در مورد استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب فعال باشید

به خاطر داشته باشید که می‌خواهید از لایه‌بندی یک اسید، مانند کرم جمع کننده منافذ باز پوست اسید سالیسیلیک، با سرم پوستی رتینول ویتامین A رتینوئید اجتناب کنید. هر دو محصول پوست را لایه برداری می کنند و ممکن است باعث تحریک و التهاب شوند. در عوض، درخواست خود را تلنگر بزنید. به عنوان مثال، سعی کنید از محصولات خود با اسیدها در طول روز استفاده کنید و رتینوئیدهای خود را برای شب ذخیره کنید.

پاک کننده ها و لایه بردارها

لایه برداری فیزیکی می تواند به صاف و روشن شدن پوست شما کمک کند. با این حال، لایه برداری فیزیکی پوست شما به کراتین و سبوم داخل منافذ شما نمی رسد. دکتر نظریان گفت: بنابراین، آن روش به طور موثر جوش های سر سیاه را درمان نمی کند.

در عوض، از لایه بردارهای شیمیایی با موادی استفاده کنید که با از بین بردن و از بین بردن کثیفی در منافذ شما، جوش های سر سیاه را هدف قرار می دهند. محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید، سرم پوستی هیالورونیک اسید یا سرم پوستی نیاسینامید را انتخاب کنید.

یک متخصص پوست ممکن است استفاده از یکی از آن لایه بردارهای شیمیایی را با آنتی بیوتیک یا رتینوئید موضعی توصیه کند.

مطمئن شوید که درخواست آنها را تلو تلو خورده اید.

همچنین، محصولاتی با موادی مانند رزورسینول و گوگرد، جوش‌های سرسیاه را تجزیه می‌کنند

میکرودرم ابریژن

می توانید میکرودرم ابریژن را در خانه انجام دهید یا درمان را در مطب متخصص پوست انجام دهید. هر دو گزینه برای درمان جوش های سر سیاه پوست را لایه برداری می کنند. با این حال، یک متخصص پوست می تواند عمیق تر از گزینه های خانگی به پوست نفوذ کند

متخصص پوست با استفاده از یک دستگاه، لایه بالایی پوست شما را برمی دارد. سپس به آرامی به نواحی آسیب دیده مرطوب کننده می زنند. کل فرآیند حدود 30 تا 40 دقیقه طول می کشد.

به طور معمول، افراد 5 تا 16 درمان دریافت می کنند. بعد از هر جلسه باید مراقبت بیشتری از پوست خود داشته باشید. مراقبت های بعدی شامل مرطوب کردن ملایم پوست و محافظت از آن در برابر نور خورشید است. ممکن است متوجه شوید که صورتتان متورم می شود یا صورتی یا قرمز می شود.

استخراج کومدو

اگرچه متخصصان پوست در مورد ظاهر شدن جوش های سرسیاه هشدار می دهند، اما می توانند با خیال راحت این کار را انجام دهند تا از شر آنها خلاص شوند. با استخراج کومدو، متخصص پوست از ابزارهای استریل برای حذف جوش های سرسیاه استفاده می کند.

به طور معمول، زمانی که سایر درمان ها با شکست مواجه می شوند، افراد استخراج کومدو را دریافت می کنند. با این حال، استخراج کومدو جوش های سر سیاه را درمان نمی کند. بنابراین، برای جلوگیری از آکنه در آینده، باید یک رژیم مراقبت از پوست را با سایر درمان ها حفظ کنید

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی به کاهش خطوط ریز و چین و چروک کمک می کند. همچنین متخصصان پوست از لایه بردارهای شیمیایی برای از بین بردن جوش های سرسیاه استفاده می کنند.

لایه برداری شیمیایی انواع مختلفی دارد. به عنوان مثال، اگر لایه برداری عمیق انجام دهید، بیهوشی عمومی دریافت خواهید کرد. سپس، متخصص پوست به آرامی لایه برداری شیمیایی را در بخش هایی اعمال می کند. در نهایت، متخصص پوست پانسمان های جراحی را روی نواحی آسیب دیده اعمال می کند.

در مقابل، برای لایه برداری متوسط ​​نیازی به بیهوشی ندارید. پس از استفاده از لایه برداری، متخصص پوست استفاده از کمپرس خنک و کرم ملایم روی صورت را توصیه می کند.

لیزر درمانی

اگر با سایر روش‌های درمانی استفاده شود، لیزر درمانی می‌تواند به طور موثر جوش‌های سرسیاه را درمان کند. با این حال، فقط انواع خاصی از لیزر، جوش های سر سیاه را از بین می برد. به عنوان مثال، نور مرئی و مادون قرمز جوش های سر سیاه را درمان نمی کند.

در مقابل، فوتوپنوماتیک درمانی از لیزر نور پالسی شدید (IPL) همراه با خلاء برای حذف چربی و سلول‌های مرده پوست، کاهش جوش‌های سرسیاه استفاده می‌کند.

برخی شواهد حاکی از آن است که رسیدن به بهترین نتایج به جلسات متعدد نیاز دارد. همچنین، لیزر درمانی ممکن است عوارض جانبی خفیفی مانند سوزش و سوزش ایجاد کند. به ندرت، لیزر باعث درد طولانی مدت، سوختگی و تاول می شود

چگونه از جوش های سر سیاه جلوگیری کنیم

برای جلوگیری از جوش های سر سیاه، برخی از نکات زیر را امتحان کنید:

به صورت خود دست نزنید: دبرا جالیمن، متخصص پوست مستقر در نیویورک، به هلث گفت: هرقدر که ممکن است فوق العاده وسوسه انگیز باشد، سعی نکنید خودتان جوش های سر سیاه را فشار دهید. جوش های سرسیاه ممکن است باعث ورود باکتری ها به پوست و ایجاد عفونت شوند.
از محصولاتی استفاده کنید که منافذ شما را مسدود نکنند: محصولات بدون روغن و غیر کومدوژنیک را انتخاب کنید. دکتر زایشنر گفت: غیر کومدوژنیک به این معنی است که این محصول منافذ شما را مسدود نمی کند.
ثابت بمانید: ثبات در رژیم مراقبت از پوست شما به اندازه محصولاتی که جوش های سر سیاه را درمان می کنند مفید است. به عنوان مثال، رتینوئیدها و اسید سالیسیلیک به خلاص شدن از شر جوش های سر سیاه کمک می کنند. دکتر نظریان خاطرنشان کرد: با این حال، برای جلوگیری از پر شدن مجدد منافذ پوست باید به استفاده از آنها ادامه دهید.
از کلاه های تنگ خودداری کنید: اگرچه سربندها و کلاه ها باعث ایجاد جوش های سر سیاه نمی شوند، اما ممکن است آکنه را بدتر کنند.
موهای خود را از صورت خود دور نگه دارید: یکی دیگر از عوامل احتمالی جوش های سر سیاه می تواند موهای شما باشد. دکتر زایشنر افزود، روغنی که روی موهای شما جمع می‌شود می‌تواند منافذ را مسدود کند، به‌ویژه اگر فر یا چتری دارید.
هر شب آرایش خود را پاک کنید: اگر آرایش می کنید، هرگز بدون پاک کردن آن به خواب نروید.

یک بررسی سریع

جوش های سرسیاه آکنه ای هستند که اگر چربی و پوست مرده روی پوست شما جمع شود و منافذ شما را مسدود کند ایجاد می شود. درمان های مختلف می تواند به خلاص شدن از شر جوش های سر سیاه کمک کند، از جمله آنتی بیوتیک ها، رتینوئیدها و لایه بردارهای شیمیایی. بیشتر جوش های سرسیاه ظرف شش تا هشت هفته از بین می روند. اگر جوش های سر سیاه شما بیش از هشت هفته ماندگاری دارند، با یک متخصص پوست مشورت کنید.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا