پزشکیسلامتی

عمل‌های لاغری چه مزایا و معایبی دارند؟

خیلی از افرادی که از اضافه وزن شدید رنج می‌برند و سلامتی آنان به دلیل اضافه وزن به خطر افتاده، دست کم یک بار به عمل‌های جراحی لاغری فکر کرده‌اند. امروزه علم پزشکی پیشرفت کرده و روش‌ها و تجهیزات جراحی نوین باعث شده‌اند تا عمل‌های جراحی کم خطر و اثربخش باشند؛ با این حال تصمیم‌گیری برای انجام عمل جراحی لاغری همچنان تصمیم بزرگی است؛ چرا که عمل لاغری زندگی فرد را دگرگون می‌کند. چنین تصمیم بزرگی باید با مشورت پزشک متخصص و بررسی وضعیت جسمانی فرد گرفته شود؛ برای همین در مطلب پیش رو به معرفی عمل‌های لاغری و مزایا و معایب هر روش می‌پردازیم تا بتوانید بهتر تصمیم‌گیری کنید.

عمل باندینگ معده چیست؟

عمل باندینگ یکی از جراحی‌های مربوط به اضافه وزن شدید است که با ایجاد تغییراتی در معده‌ی فرد، میزان جذب غذا را نیز تغییر می‌دهد. طی این جراحی، پزشک یک بند سیلیکونی را پیرامون قسمت بالایی معده‌ی فرد قرار می‌دهد تا اندازه‌ی معده کوچک‌تر شود و میزان جذب غذا کاهش یابد. کوچک شدن معده در این روش باعث می‌شود تا معده غذای کمتری دریافت کند و فرد پس از خوردن غذا به سرعت احساس سیری خواهد کرد. معمولا افرادی که شاخص توده بدنی آن‌ها از 35 بیشتر است، می‌توانند این عمل را انجام دهند. البته افرادی که شاخص توده بدنی کمتری دارند هم می‌توانند این عمل را انجام دهند، اما این افراد باید بر اثر اضافه وزن به مشکلاتی همچون دیابت یا تنگی نفس در خواب مبتلا باشند تا پزشک تأیید جراحی را صادر کند. پزشک همچنین معمولا به فرد توصیه می‌کند که ابتدا دیگر روش‌های کاهش وزن را امتحان کند و در صورتی که این روش‌ها کارساز نبودند، از باندینگ معده کمک بگیرد. علاوه بر این افرادی که به الکل یا مواد مخدر اعتیاد دارند، نمی‌توانند این عمل را انجام دهند.

 

مزایای عمل باندینگ معده

مزایای عمل باندینگ معده از این قرارند:

  • فرآیند بهبودی پس از عمل باندینگ به نسبت سریع است و فرد خیلی زود زندگی عادی خود را از سر می‌گیرد.
  • خطر عفونت زخم در این عمل کمتر است.
  • انجام عمل باندینگ ریسک ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و بی‌اختیاری ادرار را کاهش می‌دهد که همگی از عوارض اضافه وزن شدید هستند.
  • فرد پس از عمل باندینگ بین 40 تا 60 درصد از وزن اضافه‌ی خود را کم می‌کند.

معایب عمل باندینگ معده

عمل باندینگ معده هم مانند هر جراحی دیگری معایبی دارد که ممکن است بروز پیدا کنند:

  • فرآیند کاهش وزن در عمل باندینگ نسبت به دیگر جراحی لاغری کندتر است و فرد دیرتر وزن کم می‌کند. بنابراین اگر انتظار دارید پس از عمل سریع وزن کم کنید، احتمالا از نتیجه ناامید خواهید شد.
  • گاهی بند پیرامون معده از جای درست خود خارج می‌شود و جراح ناچار می‌شود آن را از بدن فرد بیرون بیاورد.
  • ممکن است فرد به سوء تغذیه دچار شود؛ چرا که نمی‌تواند مانند گذشته غذا بخورد.
  • در مواردی فرد به اختلالات معده همچون ترش کردن یا زخم معده دچار می‌شود.

عمل بای پس چیست؟

عمل بای پس یکی از پرطرفدارترین عمل‌های جراحی لاغری است که طی آن پزشک با برداشتن بخشی از معده و روده‌ی کوچک در مسیر جذب غذا تغییراتی ایجاد می‌کند تا غذا مانند گذشته وارد بدن نشود و سیستم گوارشی هم از نظر هورمونی و هم از نظر فیزیکی دچار دگرگونی شود. زمانی که سیستم گوارشی دچار چنین تغییر بزرگی می‌شود، فرد نمی‌تواند مثل گذشته غذا بخورد و کالری‌های خوراکی‌ها را جذب کند. عمل بای پس ویژه‌ی کسانی است که اضافه وزن بسیار شدید دارند و شاخص توده بدنی آن‌ها گاهی از 40 بالاتر است. البته اگر پزشک تشخیص دهد که شاخص توده بدنی فرد پایین‌تر است و با این حال به علت اضافه وزن مشکلاتی دارد، باز هم مجوز عمل را صادر می‌کند. این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که فرد در معرض خطر بیماری‌های قلبی، سکته و فشار خون بالا باشد.

عمل بای پس

مزایای عمل بای پس

مزایای عمل بای پس به شرح زیر هستند:

  • فرد پس از عمل بای پس وزن زیادی کم می‌کند که این میزان کاهش وزن در دیگر عمل‌های لاغری دیده نمی‌شود؛ بنابراین افراد دارای اضافه وزن شدید باید همین روش را انتخاب کنند.
  • ریسک مرگ و میر بر اثر اضافه وزن شدید پس از عمل بای پس تا 40 درصد کاهش پیدا می‌کند.
  • افرادی که از درد مفصل و زانو رنج می‌برند، پس از عمل بای پس به بهبودی دست پیدا می‌کنند.
  • طبق یافته‌ها بسیاری از افرادی که عمل بای پس انجام دادند، تا شش سال پس از عمل از شر دیابت خلاص شدند و یا آن را کنترل کردند.
  • بسیاری افرادی که در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بودند، شش سال پس از عمل بای پس بهبود پیدا کردند.
  • فرد پس از عمل بای پس به سرعت وزن کم می‌کند و به وزن دلخواه خود می‌رسد.
  • فرد پس از عمل ناچار است که رژیم غذای سالمی داشته باشد؛ چرا که جذب غذاهای به شدت چرب و شیرین برای دستگاه گوارش جدید دشوار است.

معایب عمل بای پس

اکنون برخی از ریسک‌های مربوط به عمل بای پس را بررسی می‌کنیم:

  • در موارد نادر برخی از افراد پس از عمل بای پس در دراز مدت به عارضه‌ی سنگ کیسه صفرا دچار می‌شوند.
  • از آن جا که پس از عمل جذب غذا سخت‌تر صورت می‌گیرد، برخی از افراد سطح قند خون بسیار کمی پیدا می‌کنند. سوء تغذیه نیز از دیگر معایب احتمالی این روش است.
  • فرد باید تا پایان عمر برخی از محدودیت‌های مربوط به رژیم غذایی را رعایت کند.

عمل اسلیو چیست؟

جراح در عمل اسلیو نیز حدود 80 درصد از معده را برمی‌دارد تا جذب غذا کمتر صورت بگیرد و فرد با خوردن مقدار کمی غذا به سرعت احساس سیری داشته باشد. علاوه بر این فرد پس از عمل اسلیو در کل اشتهای کمتری خواهد داشت؛ چرا که تغییرات معده روی ترشح هورمون گرسنگی در بدن اثر می‌گذارند. متقاضیان عمل اسلیو باید اضافه وزن شدید و شاخص توده بدنی بالای 40 داشته باشند تا واجد شرایط به شمار بیایند. البته پزشک در شرایط خاص مجوز عمل را صادر می‌کند، به ویژه اگر سلامتی فرد به خاطر اضافه وزن به خطر افتاده باشد.

عمل اسلیو

مزایای عمل اسلیو معده

عمل اسلیو معده یکی از پرطرفدارترین انواع جراحی‌های لاغری است که علت آن مزایای این عمل به شمار می‌آید:

  • فرد پس از عمل اسلیو تغییرات شگرفی را از سر گذرانده و کاهش وزن چشمگیری را تجربه می‌کند.
  • میزان کلسترول و تری گلیسرید موجود در بدن پس از عمل اسلیو کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین میزان بروز بیماری‌های قلبی عروقی نیز کمتر می‌شود.
  • نتیجه و اثر عمل اسلیو مادام العمر است و یافته‌ها نشان می‌دهند بیشتر افراد تا 10 سال پس از عمل همچنان وزن خود را حفظ می‌کنند و با اضافه وزن مواجه نمی‌شوند.
  • عمل اسلیو یک عمل غیر تهاجمی است که کمترین میزان ریسک را دارد و مانند برخی از عمل‌های جراحی دیگر چندان به شکاف و بریدن بدن نیازی ندارد. از این رو کسانی که سابقه‌ی بیماری و شرایط جسمانی ویژه‌ای دارند، از این عمل سود بیشتری می‌برند.
  • در عمل اسلیو بر خلاف برخی از عمل‌های دیگر همچون جراحی باندینگ، هیچ گونه جسم خارجی وارد بدن نمی‌شود؛ بنابراین بدن دچار واکنش‌های غیر طبیعی نمی‌شود و نیازی نیست تا جراح در موارد ضروری جسم خارجی را از بدن بیرون بیاورد.
  • تغییرات ناشی از عمل اسلیو دائمی هستند و مانند عمل باندینگ نیازی به تنظیم دوباره ندارند.

معایب عمل اسلیو معده

هر عمل جراحی می‌تواند معایبی به همراه داشته باشد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم:

  • گفتیم که بدن پس از عمل بای پس توانایی جذب غذاهای شیرین و چرب را ندارد؛ اما معده پس از عمل اسلیو چنین نیست و فرد همچنان باید مراقب رژیم غذایی خود باشد.
  • فرآیند کاهش وزن در عمل اسلیو نسبت به عمل بای پس کندتر است.
  • ممکن است فرد پس از عمل دچار سوء تغذیه شود؛ بنابراین مصرف ویتامین و مکمل باید در دستور کار قرار گیرد.

سخن پایانی

هر فرد با توجه به نیازها و شرایط جسمانی خود نوع متفاوتی از عمل‌های لاغری را انتخاب می‌کند که البته این کار با مشورت پزشک صورت می‌گیرد. در صورتی که اطمینان ندارید کدام روش برای شما مناسب‌تر است؛ وقت مشاوره‌ی خود را از کلینیک دکتر محمدرضا فرهمند رزرو کنید. دکتر محمدرضا فرهمند که بیش از 15 هزار عمل لاغری موفق را در کارنامه‌ی خود ثبت کرده است، تا قدم آخر در مسیر جراحی لاغری همراه شما است تا بهترین نتیجه را بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا