مسافرتمهاجرت

0 تا 100 ویزای تحصیلی و هر آنچه که باید راجع به آن بدانید?

مهاجرت تحصیلی یکی از راه‌های مؤثر و محبوب برای تغییر زندگی و بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی است. بسیاری از ایرانیان باتوجه‌به مشکلاتی که در کشور خود با آن روبرو هستند به دنبال ادامه تحصیل در کشورهای دیگر می‌باشند تا بتوانند از فرصت های بهتری برای کار و زندگی بهره مند شوند.

اما مهاجرت تحصیلی چیست و چگونه می‌توان آن را انجام داد؟ در این مقاله این موضوع را بررسی خواهیم کرد و بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان را معرفی می‌کنیم.

چرا مهاجرت تحصیلی؟

مهاجرت تحصیلی یعنی انتقال از کشور خود به کشوری دیگر برای ادامه تحصیل در مقاطع مختلف آموزشی. این انتقال به‌صورت موقت یا دائم است و دلایل مختلفی دارد که برخی از آنها عبارت‌اند از:

دلایل مهاجرت تحصیلی

  • افزایش سطح دانش و توانایی‌های علمی با تحصیل در دانشگاه‌های معتبر

  • ارتقای مدرک تحصیلی و افزایش شانس کار در شرکت‌های معتبر با مدارک بین‌المللی

  • امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی و کاهش هزینه‌های تحصیل

  • امکان اخذ اقامت دائمی و شهروندی پس از اتمام تحصیل و کار کردن

  • امکان سفر و آشنایی با فرهنگ و زبان و مردم کشورهای مختلف

  • امکان ایجاد شبکه‌ای قدرتمند از افراد حرفه‌ای با علایق و هدف‌های مشترک

چالش‌های مهاجرت تحصیلی

  • مشکلات زبان و تطابق با فرهنگ کشور

  • فشارهای روانی، عاطفی، تنهایی و دلتنگی

  • مشکلات مالی و اقتصادی

  • رقابت با افراد بااستعداد از سراسر جهان و استانداردهای سخت برای پذیرش

  • مواجهه با اختلافات سیاسی و امنیتی و اجتماعی در کشور مقصد

چطور ویزای تحصیلی بگیریم؟

چطور ویزای تحصیلی بگیریم؟

برای مهاجرت تحصیلی باید ابتدا تصمیم بگیریم که در چه کشوری و چه رشته‌ای قصد تحصیل داریم. سپس باید شرایط و مراحل مهاجرت تحصیلی را در آن کشور بررسی کرده و مدارک لازم را تهیه و ارسال کنیم.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی

شرایط مهاجرت تحصیلی بسته به کشور، دانشگاه و رشته موردنظر متفاوت می‌باشد. اما به‌طورکلی برای مهاجرت تحصیلی باید شرایط زیر را داشته باشید:

مدرک تحصیلی معادل با مقطع تحصیلی

برای مثال، تحصیل در مقطع کارشناسی نیازمند مدرک دیپلم است، همچنین برای تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد باید لیسانس و برای تحصیل در مقطع دکترا باید فوق‌لیسانس داشته باشید.

معدل مناسب برای رشته و دانشگاه موردنظر

برخی از دانشگاه‌ها حداقل معدل موردنیاز برای پذیرش دارند و برخی دیگر بر اساس رقابت بین داوطلبان، آنها را انتخاب می‌کنند.

مدرک زبان انگلیسی یا زبان رسمی کشور مقصد

برای اثبات توانایی زبان باید در آزمون‌های بین‌المللی مانند آیلتس یا تافل شرکت کرده و نمره قابل‌قبولی را کسب کنید. در برخی دانشگاه‌ها آزمون زبان توسط خود مؤسسه برگزار می‌شود.

توصیه‌نامه از اساتید یا کارفرمایان

برای اخذ پذیرش از برخی دانشگاه‌ها شما نیاز به توصیه‌نامه از اساتید معتبر دارید که در آن از دانش شما گفته باشند. برای مقطع دکترا باید حداقل دو نامه توصیه داشته باشید.

انگیزه‌نامه یا بیانیه شخصی

شما نیاز به ارائه انگیزه‌نامه‌ای که در آن از اهداف و علایق و تجربیات و برنامه‌های خود برای تحصیل در کشور مقصد گفته‌اید دارید. این نامه باید جذاب و متقاعدکننده باشد و نشان دهد که چرا شما برای رشته و دانشگاه انتخابی مناسب هستید.

مراحل دریافت ویزای تحصیلی

1. انتخاب کشور، دانشگاه و رشته

برای این کار ابتدا باید از منابع مختلفی مثل اینترنت، نظرات مردم، مجلات، مشاوران، دوستان و آشنایان تحقیق کنید. به یاد داشته باشید که هر کشور، دانشگاه و رشته خصوصیات و شرایط خاص خود را دارد که باید با آنها آشنا شوید.

تهیه و ارسال مدارک لازم برای پذیرش

برای این کار باید فرم درخواست پذیرش را از سایت دانشگاه موردنظر دانلود کرده و با تکمیل‌کردن آن به همراه مدارک موردنیاز از قبیل کپی مدرک تحصیلی و ترجمه رسمی، مدرک زبان، توصیه‌نامه، انگیزه‌نامه و … به دانشگاه ارسال کنید.

برخی دانشگاه‌ها از طریق ایمیل و برخی از طریق پست یا پیک مدارک را تحویل می‌گیرند. باید موعد مقرر برای ارسال مدارک را رعایت کرده و هزینه درخواست پذیرش را پرداخت کنید.

انتظار برای دریافت پاسخ دانشگاه

بعد از ارسال مدارک باید صبور باشید و منتظر پاسخ دانشگاه بمانید. مدت‌زمان بررسی مدارک ممکن است بسته به کشور، دانشگاه و تعداد داوطلبان متفاوت باشد.

این پروسه معمولاً بین چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد. برخی از دانشگاه‌ها پس از بررسی مدارک، از شما برای مصاحبه تلفنی یا حضوری دعوت می‌کنند تا سؤالاتی در مورد رشته و اهداف و توانایی‌هایتان بپرسند.

اگر پذیرفته شوید، دانشگاه یک نامه پذیرش برای شما ارسال کرده که در آن شرایط، مدت تحصیل، هزینه‌های تحصیل، بورسیه‌های تحصیلی و … ذکر شده است. اگر هم رد شوید، دانشگاه یک نامه رد برای شما ارسال کرده که در آن علت رد شدن شما ذکر می‌کند.

تهیه و ارسال مدارک لازم برای اخذ ویزا

بعد از دریافت نامه پذیرش باید برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنید. برای این کار باید فرم درخواست ویزا را از سایت سفارت یا کنسولگری کشور مقصد دانلود و تکمیل کرده و به همراه مدارک موردنیاز از قبیل نامه پذیرش، کپی گذرنامه، عکس، گواهی پزشکی، تمکن، بیمه مسافرتی و … به سفارت یا کنسولگری ارسال کنید.

برخی از کشورها از طریق اینترنت و برخی از طریق پست یا پیک مدارک را دریافت می‌کنند. باید موعد مقرر برای ارسال مدارک را رعایت کرده و هزینه درخواست ویزا را پرداخت کنید.

انتظار برای دریافت پاسخ سفارت یا کنسولگری

بعد از ارسال مدارک باید صبور باشید و منتظر پاسخ سفارت یا کنسولگری بمانید. مدت‌زمان بررسی مدارک بسته به کشور و تعداد درخواست‌کنندگان متفاوت می‌باشد.

این پروسه معمولاً بین چند روز تا چند هفته طول می‌کشد. برخی از سفارت‌ها یا کنسولگری‌ها پس از بررسی مدارک، از شما برای مصاحبه حضوری دعوت می‌کنند تا سؤالاتی در مورد هدف، برنامه و شرایط شما بپرسند.

بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان

کانادا

کانادا یکی از محبوب‌ترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان است. این کشور دانشگاه‌های ممتاز و متنوعی دارد که در رتبه‌بندی‌های جهانی جایگاه بالایی دارند.

آلمان

آلمان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه علم و فناوری، صنعت و اقتصاد است که برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان جذابیت بسیار زیادی دارد. این کشور دانشگاه‌های ممتاز و معروفی دارد که در رشته‌های مختلفی مانند مهندسی، علوم طبیعی، علوم اجتماعی، هنر و … دروسی را ارائه می‌دهند.

انگلستان

انگلستان یکی از کشورهای معروف و تاریخی جهان است که به دلیل رایج بودن زبان انگلیسی برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان بسیار جذاب است.

این کشور دارای دانشگاه‌های برتر و مشهوری است و شما می‌توانید در رشته‌های مختلفی مانند ادبیات، تاریخ، فلسفه، علوم سیاسی، حقوق، مدیریت، مهندسی و … تحصیل کنید.

هزینه مهاجرت تحصیلی

هزینه مهاجرت تحصیلی

هزینه‌های مهاجرت تحصیلی بسته به کشور، دانشگاه، رشته و مدت تحصیل متفاوت است. اما به‌طورکلی برای مهاجرت تحصیلی باید با هزینه‌های زیر را پرداخت کنید:

هزینه درخواست پذیرش: این هزینه برای بررسی مدارک شما توسط دانشگاه دریافت می‌شود و معمولاً بین 50 تا 200 دلار است.

هزینه درخواست ویزا: این هزینه برای بررسی مدارک شما توسط سفارت یا کنسولگری دریافت می‌شود و معمولاً بین 100 تا 300 دلار است.

هزینه تحصیل: این هزینه برای شرکت در کلاس‌ها و امتحانات و دریافت مدرک تحصیلی پرداخت می‌شود و معمولاً بین 5000 تا 50000 دلار در سال است.

برخی از دانشگاه‌ها برای دانشجویان خارجی هزینه تحصیلی بیشتری در نظر گرفته‌اند و برخی دیگر هزینه تحصیلی یکسانی برای همه دانشجویان دریافت می‌کنند.

همچنین برخی دانشگاه‌ها بورسیه‌های تحصیلی به دانشجویان خارجی ارائه داده که می‌تواند هزینه‌های تحصیل را کاهش داده و یا حتی به صفر برسانند.

هزینه زندگی: این هزینه برای پرداخت اجاره‌خانه، خوردوخوراک، حمل‌ونقل، لباس، کتاب، سرگرمی و … پرداخت می‌شود و معمولاً بین 1000 تا 3000 دلار در ماه است.

این هزینه بسته به شهر، کشور و سبک زندگی شما متفاوت است. برخی دانشگاه‌ها خوابگاه یا آپارتمان برای دانشجویان خارجی فراهم کرده که هزینه‌های زندگی را برای آنها کاهش می‌دهد.

هزینه‌های متفرقه: در آخر شما باید هزینه‌هایی را برای مشاوره و سپردن امور مهاجرت به متخصصین مهاجرت بپردازید. پرداخت این هزینه‌ها اختیاری است؛ اما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای اطمینان از پذیرش در بهترین دانشگاه‌های جهان از تجربه و تخصص این افراد کمک بگیرید.

بهتر است برای این کار از مؤسساتی که تجربه کافی داشته و با دانشگاه‌های زیادی در ارتباط هستند کمک بگیرید تا در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کنید.

یافتن این مؤسسات کار سختی است و نیاز به بررسی مجوزها و سوابق آنها دارد. در پروسه یافتن آنها می‌توانید از برتر ویزا که اولین رسانهٔ تخصصی معرفی بهترین شرکت‌های مهاجرتی و گردشگری کمک بگیرید.

برتر ویزا تمام مؤسسات مهاجرتی برتر در زمینه‌های مختلف را پیدا کرده و در دسته‌بندی‌ها و کشورهای مختلف برای شما قرار داده تا در زمان خود برای جست‌وجوکردن آنها صرفه‌جویی کنید.

امیدواریم که این مقاله در زمینه مهاجرت تحصیلی کمکی به شما کرده باشد و مسیر را کمی برای شما شفاف کند. به‌خاطر داشته باشید که مهاجرت مسیری بسیار سخت است پس قبل از شروع آن حتماً آمادگی لازم را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا