شیوه زندگیفن آوریکالای دیجیتال

فارکس یا ارز دیجیتال، کدام بازار را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم؟

فارکس یا ارز دیجیتال، کدام بازار را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم؟

در سالهای اخیر سرمایه گذاری در بازارهای مالی جهانی به دلیل سود دلاری حاصل شده از آنها، در بین ایرانیان رواج یافته است. از بین این بازارها می توان به دو بازار فارکس و ارزهای دیجیتال اشاره کرد که ایرانیان می توانند در آنها سرمایه گذاری کنند. به نظر شما سرمایه گذاری در کدامیک از این بازارها، ریسک کمتر و سود بیشتری را نصیب افراد می کند؟

فارکس یا ارز دیجیتال، کدام بازار را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم؟

تفاوت سرمایه گذاری در فارکس با ارز دیجیتال در چیست؟

این سوالی است که افراد بسیاری در بدو ورود به بازارهای مالی با آن رو به رو هستند و نمی دانند بین فارکس یا ارز دیجیتال کدامیک را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند. مهمترین تفاوتی که این دو بازار با یکدیگر دارند، امنیت سرمایه گذاری در آنهاست.

در بازار فارکس، جفت ارزها با یکدیگر معامله می شوند و سرمایه گذاران می توانند از نوسانات قیمتی بین آنها به کسب سود بپردازند اما در بازار کریپتو کارنسی، ارزهای دیجیتال در برابر ارزهایی مثل دلار، یورو و … معامله می شوند.

فارکس به دلیل قدمت زیاد، حجم بالای معاملات و نوسانات کم گزینه مناسب تری برای سرمایه گذاری نسبت به بازار ارزهای دیجیتال است. در بازار رمزارزها به دلیل قدمت کم، حجم کمتر معاملات نسبت به فارکس و نوسانات شدید قیمتی، ریسک سرمایه گذاری به شدت بالاست و این ریسک بالا ممکن است باعث از دست دادن همه یا بخش بزرگی از سرمایه افراد شود.

نقش پلتفرم های معاملاتی در پیش بینی قیمتها در بازار فارکس و ارزهای دیجیتال

انتخاب بین بازار فارکس یا ارز دیجیتال به خود شما برمی گردد. در هر صورت با انتخاب هر کدام از آنها باید بتوانید تا حد زیادی قیمت را به درستی پیش بینی کنید. (در ادامه راجع به تفاوت این دو بازار بیشتر صحبت می کنیم.)

کاربرد تریدینگ ویو در ارزهای دیجیتال و فارکس

پرکاربردترین پلتفرمی که اکثر تریدرهای حرفه ای از آن استفاده می کنند، تریدینگ ویو (TradingView) است. با استفاده از تریدینگ ویو هم می توانید به چارت های قیمتی جفت ارزهای فارکس دسترسی داشته باشید و هم به ارزهای دیجیتال. از قابلیت های تریدینگ ویو می توان به شمار زیاد اندیکاتورها و ابزارهای ترسیمی، اسکریپت نویسی، فیلتر کردن، ساخت هشدارهای متنوع درون برنامه ای، ساخت واچ لیست یا دیده بان های متعدد و … اشاره کرد.

امکانات بیشمار پلتفرم تریدینگ ویو باعث شده معامله گران بسیاری از این سایت برای انجام تحلیل های خود استفاده کنند. در اینجا می توان به یکی از تفاوت های موجود میان ارزهای دیجیتال و بازار فارکس اشاره کرد. در بازار رمزارزها شما می توانید ارزهای دیجیتال را در برابر ارزهای فیات مثل دلار معامله کنید (مثلا بیت کوین به دلار BTC/USD) یا این که آنها را به صورت جفتی با دیگر ارزهای دیجیتال معامله کنید. (مثلا بیت کوین به اتریوم BTC/ETH)

بنابراین در بازار ارزهای دیجیتال امکان معامله کردن در این دو حالت را دارید اما در بازار فارکس، می توانید از طریق بروکرهای فارکس به جز جفت ارزها (مثلا یورو به دلار EUR/USD) امکان معامله کردن نفت، گاز، طلا، شاخص ها، اوراق قرضه، سهام آمریکایی و حتی ارزهای دیجیتال را داشته باشید، بنابراین به هنگام استفاده از تریدینگ ویو، گزینه های بیشتری برای بررسی قیمت در اختیار دارید و اگر فرصت معاملاتی در یکی از آنها وجود نداشت می توانید از فرصت های معاملاتی در دیگر ابزارهای معاملاتی استفاده کنید.

کاربرد متاتریدر در فارکس و ارزهای دیجیتال

متاتریدر یکی دیگر از پلتفرم های محبوب معامله گران است که برای انجام معاملات در بازار فارکس از آن استفاده می شود. در واقع با استفاده از نرم افزار متاتریدر هم می توان چارت های قیمتی را بررسی کرد و هم مستقیما کار خرید و فروش جفت ارزها در فارکس را انجام داد.

همان طور که پیشتر گفتیم اگر تمایل به خرید و فروش ارزهای دیجیتال را داشته باشید می توانید از ارزهای دیجیتال ارائه شده توسط بروکرها استفاده کنید. در این صورت می توانید چارتهای قیمتی ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین و اتریوم را در بستر متاتریدر بررسی و تحلیل کرده و در همانجا نیز کار خرید و فروش آنها را انجام دهیم.

بررسی ویژگی های بازار فارکس و ارزهای دیجیتال و مقایسه آنها با یکدیگر

فارکس و ارزهای دیجیتال هر دو جز بازارهایی هستند که سرمایه گذاران می توانند در آنها سرمایه‌گذاری کنند اما برای انتخاب یکی از آنها باید به مواردی که در ادامه توضیح می دهیم، دقت کنید.

بررسی نوسانات در فارکس نسبت به بازار ارزهای دیجیتال

اصلی ترین عاملی که باعث سود سرمایه گذاران در بازارهای مالی می شود، میزان نوسانات است به همین دلیل است که خیلی ها میزان نوسان زیاد را ترجیح می دهند اما باید گفت که نوسان بالا ریسک سرمایه گذاری را به شدت بالا می برد. در بازار ارزهای دیجیتال میزان نوسانات قیمتی بسیار بالاست به طوری که یک ارز دیجیتال ممکن است در طول یک روز بیشتر از ۳۰ درصد نوسان قیمت داشته باشد. تصور کنید این نوسان قیمت در جهت منفی باشد و شما در طول یک روز ۳۰ درصد سرمایه خود را از دست بدهید.

در بازار فارکس اما میزان نوسانات به شدت پایین است به طوری که ابزاری به نام لوریج برای سرمایه گذاران حرفه ای طراحی شده است تا به وسیله آن میزان سود حاصله از فارکس را بیشتر کنند. پس بهتر است این نکته را در یاد داشته باشید که نوسان کمتر به معنای سرمایه گذاری بهتر و مطمئن تر است.

بررسی حجم معاملات فارکس نسبت به بازار ارزهای دیجیتال

در بازار فارکس میزان حجم معاملات روزانه چیزی حدود 6.6 تریلیون دلار است. این حجم بالا به این معنی است که افراد زیادی در این بازار در حال معامله کردن هستند و شما هر زمان که بخواهید می‌توانید دارایی خود در فارکس را به پول نقد تبدیل کنید. به عبارت دیگر نقدینگی در بازار فارکس بسیار زیاد است. در بازار ارزهای دیجیتال میزان حجم معاملات روزانه کمتر از 1 تریلیون دلار است. بنابراین میزان نقدینگی در فارکس بسیار بیشتر از ارزهای دیجیتال است.

بررسی کاربرد معاملات در فارکس نسبت به بازار ارزهای دیجیتال

همان طور که می دانید آینده ارزهای دیجیتال و کاربرد آنها در جهان هنوز مبهم است. به همین دلیل سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال مخصوصا به صورت بلندمدت توصیه نمی شود. در عوض فارکس بازاری است که عمده ترین شرکت کنندگان در آن را بانکهای بزرگی تشکیل می دهند که هر روز به کار مبادلات ارزی می پردازند. نیاز امروز بشر به تبادل ارزهای رایج باعث شده تا سرمایه گذاری در بازار فارکس مطمئن تر و امن تر باشد.

منبع: آموزش بورس

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. سلام من در ارز دیجیتال فعالیت دارم ولی دوست دارم تو حوضه فارکس هم فعالیت کنم چکار کنم؟

    1. میتوانید به سایتی که معرفی کردیم مراجعه کنید و پاسخ تمامی سوالات خود را مشاهده کنید.

  2. سلام من تازه وارد حوضه ارز دیجیتال شدم میخواستم یاد بگیرم ترید کنم چجوری شروع کنم.

    1. سلام میتوانید به سایت آموزش بورس مراجه کرده و از کارشناسان آن سوالات خود را مطرح تا آنها شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا