پزشکیسلامتیشیوه زندگی

آیا با بریس ارتودنسی ممکن است فاصله بین دندان ها بیشتر شود؟

داشتن فاصله کوچک بین دندان های جلو کاملاً طبیعی است. در واقع، بسیاری از افراد متوجه می شوند که این ویژگی باعث ایجاد شخصیت متمایز می شود یا لبخندشان را منحصر به فرد می کند. با این حال، اگر بریس ها را برای رفع مشکلات تراز دندان های خود انتخاب کنید، ممکن است متوجه بزرگ تر شدن فاصله به جای بسته شدن آن شوید. این می تواند هشدار دهنده باشد، اما دلایلی وجود دارند که باعث می شوند این اتفاق رخ دهد و کارهایی که می توانید برای رفع آن انجام دهید.

چه چیزی باعث افزایش فاصله بین دندان ها با بریس ها می شود؟

چند دلیل بالقوه برای افزایش فاصله بین دندان ها با بریس ها وجود دارد:

وسیع کردن کام یا قوس دندانی

یکی از نخستین گام ها در درمان با بریس ها، وسیع کردن قوس دندانی است – کل مجموعه فک و دندان های بالا یا فک و دندان های پایین. این کار فضای بیشتری را داخل دهان شما ایجاد می کند تا دندان ها به موقعیت ایده آل خود جابجا شوند.

  • سیم های کمانی که روی براکت های بریس ها قرار می گیرند، فشار بیرونی روی دندان ها وارد می کنند تا قوس دندانی را پهن کنند. این وسیع کردن تدریجی فضایی را برای حرکت دندان های فشرده ایجاد می کند.
  • همچنین ممکن است از اکسپندرها یا وسیع کننده های کام برای افزایش عرض قوس دندانی استفاده شود. این ابزارها مانند وسیع کننده های کام برای فک بالا، به سرعت دندان های مولر عقب دهان را به سمت بیرون فشار می دهند. این بلافاصله فضای بیشتری را در قوس دندانی ایجاد می کند.
  • همانطور که قوس دندانی از طریق این روش ها وسیع می شود، فاصله بین تک تک دندان ها نیز بزرگتر می شود. این عارضه جانبی معمولی به ایجاد فضا برای تراز دندان ها کمک می کند.

اما وسیع کردن قوس دندانی و افزایش فاصله ناشی از آن فقط موقتی است. قوس دندانی پس از وسیع شدن، تثبیت خواهد شد. سپس هنگامی که دندان ها به درستی قرار گرفتند، می توانند به عقب بازگردند و فضاها را ببندند.

حرکت دندان ها

تمام هدف بریس ها این است که دندان های شما را بر اساس بایت منحصر به فرد شما در یک راستا قرار دهند. با شروع حرکت دندان ها، فاصله ها می توانند به طور موقت بین آنها باز شوند.

  • زمانی که بریس ها برای اولین بار روی دندان ها قرار می گیرند و توسط سیم ها به آنها فشار وارد می شود، دندان ها تمایل دارند به سمت بیرون منحرف شوند. این دور شدن از یکدیگر، فضاهای بین آنها را افزایش می دهد.
  • دندان ها به مرور زمان به موقعیت قبلی خود باز می گردند. اما زمانی که دندان ها به صورت عمودی قرار دارند، همچنان ممکن است با پایین آمدن دندان ها به داخل قوس دندانی، فاصله هایی ایجاد شوند.
  • چرخش یا چرخاندن دندان ها نیز می تواند روی اندازه فاصله تأثیر بگذارد. با چرخش دندان ها، لبه های آنها به سمت بیرون منحرف می شود و قبل از اینکه به سوی هم بازگردند، فضاها بزرگ تر می شوند.
  • این افزایش فاصله در طول فرآیند حرکت، طبیعی و مورد انتظار است. فقط به این دلیل که فضای وسیع تری را می بینید به این معنا نیست که دندان های شما با ادامه درمان آن را پر نمی کنند.

کشیدن دندان ها

برخی از بیماران برای برطرف کردن فشردگی شدید یا مشکلات بایت، قبل از بریس ها به کشیدن یک یا چند دندان دائمی نیاز دارند. این فرایند ارتودنتیک فضای بیشتری را داخل دهان باقی می گذارد.

  • با کشیدن دندان، ایجاد فاصله در نزدیکی محل کشیدن دندان طبیعی است زیرا دندان های باقی مانده جابجا می شوند و به فضای باز سرازیر می شوند.
  • کاهش طول قوس دندانی نیز برای ایجاد فضا در قوس های دندانی فشرده انجام می شود. این امر مستلزم تراشیدن بین دندان های عقب است تا با هم حرکت کنند و فاصله هایی را باز کنند که دندان ها بتوانند به داخل آنها حرکت کنند.
  • فضاهای فاصله ممکن است پس از کشیدن دندان بارزتر به نظر برسند زیرا دندان ها به طور فعال به فضای تازه آزاد شده حرکت می کنند. اما با گذشت زمان، این فاصله ها باید با بسته شدن کاهش یابند.

تانگ تراست

برخی از افراد عادت دارند که هنگام بلع یا صحبت کردن، ناخودآگاه فشار بیش از حد زبان را روی دندان های خود وارد کنند. این نیروی ظریف که تانگ تراست نامیده می شود، می تواند به آرامی موقعیت دندان ها را تحت تأثیر قرار دهد.

  • فشار دادن زبان اغلب باعث می شود که دندان های جلوی شما به سمت بیرون گشاد شوند که فضای بین آنها را افزایش می دهد. این امر بویژه در مورد بریس ها صادق است، زیرا دندان ها انعطاف پذیرتر می شوند.
  • فشار بیرونی ثابت ناشی از بلع یا صحبت کردن باعث می شود دندان ها بیشتر مستعد از هم باز شدن باشند. این می تواند مانع حرکت صحیح بریس ها شود.
  • بریس ها به تنهایی دندان ها را متحرک تر می کنند و تأثیر این عادت مضر را افزایش می دهند. برای تراز ایده آل دندان و بسته شدن فاصله، حذف فشار زبان نیاز است.

چه زمانی بسته شدن فاصله بین دندان ها نگران کننده می شود؟

در بیشتر موارد، افزایش جزئی فاصله بین دندان ها جای نگرانی ندارد. اما مواقع خاصی وجود دارند که افزایش فاصله به توجه یا مداخله نیاز دارد:

  • اگر اندازه فاصله در مدت زمان کوتاهی مانند چند ماه به سرعت افزایش یابد. انتظار می رود تغییرات تدریجی جزئی ایجاد شوند، اما گشاد شدن ناگهانی اغراق آمیز ممکن است نشانه یک مشکل اساسی باشد.
  • اگر فاصله ها هنوز کاملاً وسیع هستند و درمان با بریس ها پس از ۱ سال یا بیشتر هیچ نشانه ای از بسته شدن نشان نمی دهند. در این مرحله، پیشرفت باید رخ دهد، بنابراین حرکت متوقف شده یک نگرانی است.
  • اگر فقط یک فاصله بین دو دندان به طور چشمگیری افزایش یابد در حالی که به نظر می رسد فاصله های دیگر به درستی در حال بسته شده هستند. این تغییر مجزا احتمالاً به این معنا که چیزی فقط روی آن جفت دندان در حال تأثیر گذاشتن است.
  • اگر بین دندان های دیگری که قبلاً فضای خالی نداشتند، فاصله های جدیدی ایجاد کنید. در حالی که فاصله های موجود می توانند بزرگ تر شوند، فاصله های جدید نشانه مشکلات بزرگ تری هستند.

این شرایط حاکی از این هستند که چیزی مانع روند طبیعی بسته شدن فاصله در طول درمان ارتودنسی می شود. تغییرات یک جانبه چشمگیر در اندازه فاصله باید به سرعت مورد توجه قرار گیرد تا پیشرفت بریس ها در مسیر حفظ شود.

نکاتی برای کمک به بستن فاصله بین دندان ها با بریس ها

اگر می خواهید به طور فعال به بستن فضاهای بین دندان های خود در طول درمان ارتودنسی کمک کنید، چند چیز وجود دارند که می توانید در منزل امتحان کنید:

طبق دستورالعمل از کش ها استفاده کنید.

رابر بندها یا الاستیک ها اغلب برای بیمارانی که بریس دارند تجویز می شود. ارتودنتیست به طور استراتژیک محل اتصال آنها را مشخص می نماید تا فشار بهینه بین دندان های خاص ایجاد شود.

  • استفاده مداوم و مطابق با دستورالعمل های الاستیک می تواند به جمع شدن سریع تر دندان ها کمک کند. نیروهای الاستیک دندان ها را به سمت یکدیگر می کشانند و فضا را کم می کنند.
  • در مورد استفاده تمام وقت از الاستیک های خود کوشا باشید، فقط برای غذا خوردن و انجام کارهای بهداشتی دهان آنها را بردارید. روتین روزانه را ادامه دهید تا بیشترین سود را ببرید.
  • همیشه طبق دستور الاستیک ها را با الاستیک های تازه و کش نیامده جایگزین کنید. تعویض آنها تضمین می کند که فشار به اندازه کافی قوی برای حرکت دندان ها ادامه می یابد.

از تانگ تراست خودداری کنید.

اگر در هنگام بلع یا صحبت کردن تمایل دارید زبان خود را به دندان ها فشار دهید آگاهانه سعی کنید این عادت را ترک کنید. حفظ موقعیت مناسب زبان به تلاش نیاز دارد.

  • خود را به گونه ای آموزش دهید که زبان خود را به جای دندان هایتان به سقف دهانتان تکیه دهید. هنگام صحبت کردن و قورت دادن آن را در جای خود نگه دارید.
  • اگر متوجه شدید که در حال فشار دادن هستید، توقف کنید و مکان زبان خود را به طور فعال تغییر دهید. یادگیری مجدد رفتار ناخودآگاه زمان می برد.
  • کاهش این فشار روی دندان ها از تأثیر زبان روی فاصله ها جلوگیری می کند. این کار این امکان را برای براکت ها فراهم می کند تا مؤثرترین عملکرد را داشته باشند.

کشیدن های مورد نیاز را انجام دهید.

اگر تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس قبل از دریافت بریس ها نشان دهد که فشردگی یا مشکلات بایت باعث ایجاد فاصله مداوم می شوند، کشیدن دندان های دائمی توصیه شده می تواند کمک کننده باشد.

  • این کشیدن، فضای مورد نیاز را داخل دهان باز می کند. همانطور که دندان های باقی مانده به فضای آزاد شده حرکت می کنند، نوک آنها به طور چشمگیری منحرف می شود. این امکان حرکت کنترل شده و پایدارتر را فراهم می کند.
  • با فضای مناسب برای تراز کردن، دندان های پس از کشیدن دندان باید بتوانند به طور قابل پیش بینی تری به یکدیگر برسند و فاصله را ببندند.
  • فقط مطمئن شوید که کشیدن واقعا بهترین گزینه قبل از ادامه است. در مورد مزایا و معایب با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید.

راه حل های ترمیمی را در نظر بگیرید

در برخی شرایط که فاصله بیش از حد وسیع است که به تنهایی با بریس ها بسته نمی شود، ممکن است به درمان های ترمیمی نیاز باشد. اینها معمولاً بعد از بریس ها انجام می شوند، اما می توان از قبل در مورد آنها صحبت کرد.

  • ونیرهای دندانی چسبیده به طرفین دندان ها یا باندینگ دندانی که روی لبه ها اعمال می شوند فضای اضافی را استتار می کنند. اینها باعث می شوند دندان ها پهن تر به نظر برسند و فاصله را پر می کنند.
  • گزینه های تهاجمی تر مانند روکش ها به طور کامل دندان ها را می پوشانند و پوشش می دهند. اینها به گونه ای سفارشی شده اند که فضای بین دندان های روکش شده را از بین ببرند.

هنگامی که ارتودنسی به تنهایی نمی تواند نتایج مطلوب را به دست بدهد، دندانپزشکی ترمیمی می تواند بستن فاصله که جنبه زیبایی دارد را به خوبی برآورده سازد. با ارتودنتیست خود صحبت کنید تا ببینید آیا ممکن است این گزینه ها برای شما مناسب باشند یا خیر.

صبور باشید!

مهم است که به خاطر داشته باشید که مشکلات فاصله قبل از اینکه در طول درمان ارتودنسی بهتر شوند ممکن است به طور موقت بدتر به نظر برسند. دندان ها به زمان نیاز دارند تا تراز شوند.

  • مدت زمان مورد انتظار درمان را در نظر بگیرید – این می تواند به طور متوسط ​​۱۸ تا ۲۴ ماه طول بکشد. عجله در فرآیند به ندرت بهترین نتایج را به همراه دارد.
  • این فاصله در طول دوره استفاده از بریس ها باید به تدریج از نظر اندازه کاهش یابد زیرا دندان ها به آرامی به یکدیگر نزدیکتر می شوند و در راستای مناسب قرار می گیرند.
  • به فرآیند اعتماد کنید و در مراجعات تنظیم در مورد هرگونه نگرانی آشکارا صحبت کنید. با صبر و همکاری، مشکل فاصله باید حل شود.

برای مطالعه متن کامل این مقاله کافی است به لینک زیر مراجعه کرده و با جزئیات بیشتری از درمان ارتودنسی آشنا شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا