سلامتیشیوه زندگی

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان از دست دادن دندان‌ها ممکن است مشکلات زیادی برای افراد به وجود بیاورد، مثلاً ایجاد تاثیرات منفی روی ظاهر فرد و کاهش اعتماد به نفس از اصلی‌ترین عوامل از دست دادن دندان‌ها به حساب…

ایمپلنت دندان

از دست دادن دندان‌ها ممکن است مشکلات زیادی برای افراد به وجود بیاورد، مثلاً ایجاد تاثیرات منفی روی ظاهر فرد و کاهش اعتماد به نفس از اصلی‌ترین عوامل از دست دادن دندان‌ها به حساب می‌آید؛ علاوه بر این افراد ممکن است در هنگام غذا خوردن با مشکل روبرو شده و به مشکلات گوارشی مختلف مبتلا شوند، به همین دلیل برخی از افراد اقدام به کاشت ایمپلنت که یکی از بهترین روش‌های جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است، می‌کنند.

به طور کلی ایمپلنت نوعی پروتز دندانی چند مرحله‌ای بوده که می‌تواند به آسانی جایگزین دندان‌های آسیب دیده یا از دست رفته شود، ایمپلنت‌ها به وسیله یک قطعه پیچ کوچک و مخصوص از طریق عمل جراحی درون استخوان فک جای گرفته و می‌توانند شکل ظاهری شبیه دندان واقعی داشته باشند.

جنس ایمپلنت از تیتانیوم خالص است که سازگاری بالایی با بدن انسان دارد و به دلیل داشتن ماندگاری بالا، افراد می‌توانند تا چندین سال با خیال راحت از آن استفاده کنند؛ علاوه بر این ایمپلنت‌ها سازگاری بالایی با دندان‌های طبیعی دارند و باعث خراب شدن یا آسیب به آنها نمی‌شوند.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت‌ها به عنوان یک جایگزین مصنوعی دندان شناخته می‌شوند که برای پرکردن جای خالی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به دلیل بالا بودن موفقیت ایمپلنت برای اکثر افراد، در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین و استاندارد‌ترین درمان‌ها برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته برای افراد مختلف به حساب می‌آید.

افرادی که به دنبال یک روش دائمی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته خود هستند می‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند؛ این روش درمانی برای افرادی که به دلایل متعدد مانند کشیدن دندان‌ها یا پیری، دندان‌های خود را از دست داده اند می‌تواند مناسب باشد؛ معمولاً برخی از افراد تمایلی به استفاده از دندان‌های مصنوعی ندارند و برای این افراد ایمپلنت می‌تواند یک روش درمانی پیشرفته و ماندگار به حساب بیاید.

 

مراحل کاشت ایمپلنت

ایمپلنت دندان یک جراحی سرپایی است که به صورت مرحله به مرحله انجام می‌شود و تمامی مراحل باید با دقت بالا و به طور صحیح انجام شوند؛ در زیر به اصلی‌ترین مراحل کاشت ایمپلنت اشاره می‌کنیم:

1. بررسی وضعیت دهان

در مرحله اول نیاز به بررسی کامل وضعیت سلامت دهان و دندان است، به این منظور اقدام به گرفتن عکس‌های مختلف می‌شود و کیفیت و حجم استخوان فک در این مرحله به دقت بررسی و مشخص می‌گردد.

2. بی حسی یا بی هوشی

در مرحله بعد نوبت به بی حسی یا بیهوشی است، در این مرحله گاهی همراه با بی حسی نیاز به تزریق آرامبخش به بیمار نیز وجود دارد.

3. کشیدن و خارج کردن دندان قبلی

اگر هنوز دندان یا دندان‌های قبلی کشیده نشده است باید اقدام به خارج کردن آن با دقت کرد تا به بافت‌ها و استخوان فک آسیبی وارد نشود.

4. پیوند استخوان فک

در این مرحله پیوند استخوان فک انجام می‌شود و مواد پیوندی در داخل حفره خالی استخوان دندان قرار می‌گیرند، سپس دندانپزشک دو الی شش ماه صبر کرده تا استخوان التیام پیدا کند و برای جراحی آماده شود. در برخی مواقع برای انجام ایمپلنت در عقب فک بالا نیاز به سوراخ شدن سینوس و عمل لیفت سینوس است.

5. سوراخ کردن استخوان

در این مرحله نیاز به سوراخ کردن استخوان فک با استفاده از دریل دندانپزشکی است، بعد از ایجاد سوراخ، ایمپلنت دندان داخل حفره ایجاد شده قرار می‌گیرد و سپس سوراخ با قطعه‌ای به‌ نام پیچ بسته می‌شود.

6. بخیه کردن لثه و مراقبت از ایمپلنت

در طی مراحل بعدی پس از جایگذاری ایمپلنت، دندان‌پزشک اقدام به بخیه کردن لثه می‌کند، در بیشتر مواقع دندانپزشکان اقدام به بیرون گذاشتن سر ایمپلنت کرده و اطراف آن را بخیه می‌کنند که این کار باعث می‌شود بعدا نیازی به جراحی لثه برای نصب روکش دندان نباشد.

7. قرار دادن اباتمنت روی ایمپلنت

پس از جوش خوردن ایمپلنت و استخوان فک به یکدیگر، دندانپزشک اقدام به قرار دادن اباتمنت روی ایمپلنت می‌کند، این قطعه پایه‌ای برای اتصال و نگهداری روکش است.

8. قالب گیری برای ساخت روکش

بر اساس اباتمنت نصب شده بر روی ایمپلنت، اقدام به قالب گیری و سپس ساخت روکش نهایی می‌کنند، همچنین در این مرحله می‌توان اقدام به انتخاب رنگ دقیق روکش ایمپلنت کرد.

9. نصب روکش روی پایه

در مرحله نهایی نوبت به وصل کردن روکش به ایمپلنت است، معمولاً اتصال روکش به ایمپلنت با استفاده از پیچ یا چسب مخصوص انجام می‌شود.

مدت زمان لازم برای انجام ایمپلنت چقدر است؟

انجام کامل ایمپلنت معمولاً به زمان نسبتا طولانی نیاز دارد، بین زمان جایگذاری ایمپلنت و زمان استفاده از دندان‌های ایمپلنتی نیاز به سپری شدن چند ماه است. پس از کاشت ایمپلنت، باید به استخوان فرصت داده شود تا رشد کرده و به سطح ایمپلنت جوش بخورد، به همین دلیل این کار نیاز به صرف زمان دارد. مدت زمان جراحی ایمپلنت حدود ۳۰ تا ۱۲۰ دقیقه طول می کشد که این زمان بسته به تعداد ایمپلنت و شرایط فرد متغییر است.

در حالت معمول سه تا شش ماه زمان برای استفاده و انجام کامل ایمپلنت نیاز است تا افراد صاحب دندان ایمپلنتی شوند. عوامل دیگری نیز در تعیین مدت زمان انجام ایمپلنت موثر هستند، مثلاً عفونت دندان و لثه و کافی نبودن میزان استخوان در فک از مهم‌ترین آنها می‌باشد. اگر فرد به عفونت لثه مبتلا است باید به طور کامل درمان شود و سپس اقدام به انجام ایمپلنت نماید، علاوه بر این در صورت کافی نبودن استخوان در فک، فرد باید اقدام به انجام پیوند استخوان صورت کند.

مزایای استفاده از ایمپلنت

به دلیل داشتن مزیت‌های فراوان، در حال حاضر بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند برای جبران و جایگزینی دندان‌های از دست رفته خود از ایمپلنت استفاده کنند؛ به طور معمول داشتن عملکردی مشابه با دندان‌های طبیعی را می‌توان از مهم‌ترین مزیت ایمپلنت نام برد به طوری که فرد می‌تواند بدون مشکل اقدام به صحبت کردن یا غذا خوردن کند، علاوه بر این ایمپلنت دارای ظاهری شبیه به دندان‌های طبیعی بوده و می‌تواند زیبایی ظاهری و اعتماد به نفس را برای افراد به وجود بیاورد.

کاشت ایمپلنت از تحلیل استخوان فک و از بین رفتن آن جلوگیری می‌کند، افرادی که دندانهای خود را از دست می‌دهند برای پیشگیری از تضعیف و ابتلا به بیماری‌هایی مانند پاتولوژیک بهتر است اقدام به کاشت ایمپلنت نمایند. از دیگر مزیت‌های ایمپلنت می‌توان به کمک به متقارن ماندن صورت اشاره کرد، با این روش درمانی می‌توان به بازسازی صورت و ایجاد تغییرات مثبت مانند ایجاد تقارن در چهره کمک کرد.

طول عمر ایمپلنت چقدر است؟

طول عمر ایمپلنت به عوامل مختلفی مانند رژیم غذایی و سبک زندگی، محل قرارگیری ایمپلنت در دهان و میزان رعایت بهداشت دهان و دندان توسط فرد بستگی دارد؛ به طور معمول بسیاری از دندانپزشکان عمر مفید ایمپلنت را تقریباً ۲۵ سال ذکر می‌کنند، البته اگر به خوبی از آنها مراقبت شود ایمپلنت‌ها می توانند عمر و ماندگاری بسیار طولانی تری داشته باشند و تا پایان عمر، در دهان فرد باقی بمانند. به نظر بسیاری از افراد ایمپلنت، یک سیستم کامل است که به دلیل ماندگاری طولانی افراد می‌توانند در طول عمر خود با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنند، به طور معمول هر چقدر کیفیت و جنس ایمپلنت بهتر باشد می‌تواند ماندگاری بالاتری نیز داشته باشد.

مراقبت‌های بعد از ایمپلنت چگونه است؟

رعایت یکسری نکات پس از انجام ایمپلنت ضروری است و از ایجاد یکسری مشکلات و آسیب‌های جدی جلوگیری می‌کند؛ از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از ایمپلنت می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • در ساعات اولیه پس از ایمپلنت، استراحت کرده و از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنید.
  • در صورت توصیه پزشک، می‌توانید از یک کیسه یخ استفاده کنید، هر ده دقیقه یک بار به صورت متناوب یخ را روی محل جراحی قرار داده و پس از گذشت ۲۴ ساعت، حوله گرم قرار دهید.
  • اگر بیش از حد درد دارید می‌توانید با تجویز پزشک از داروهای مسکن و ضد درد استفاده کنید.
  • از مصرف سیگار و انواع مشروبات الکلی جداً خودداری کنید.
  • از انجام هرگونه فعالیت یا ورزش‌های سنگین تا ۴۸ساعت خودداری نمایید.
  • همچنین در تغذیه خود باید نکات مهمی را رعایت کنید، مثلاً از مصرف نوشیدنی‌های داغ خودداری کنید، علاوه بر این از غذاهای سفت که نیاز به جویدن فراوان دارند، استفاده نکنید.

چه افرادی می‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند؟

ایمپلنت برای اکثر افراد انجام می‌شود، به طور معمول یک سری افراد بهترین داوطلبان برای انجام ایمپلنت هستند، مثلاً افرادی که یک یا چند دندان فک جلو یا عقب خود را از دست داده‌اند می‌توانند اقدام به انجام ایمپلنت نمایند؛ علاوه بر این افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده و فاصله این دندان‌ها با دندان‌های کناری آن‌ها طبیعی باشد نیز می‌توانند اقدام به کاشت ایمپلنت کنند.

افرادی که دارای بیماری یا مشکلات دهان و دندان نیستند، افرادی که می‌خواهند چهره یا گفتار خود را بهبود ببخشند و افرادی که تمایل ندارند از دندان‌های مصنوعی استفاده کنند نیز می‌توانند با خیال راحت اقدام به کاشت ایمپلنت کنند. به طور معمول ایمپلنت‌های دندانی محدودیت سنی و جنسیتی ندارد و همه افرادی که به سن رشد رسیده باشند می‌توانند اقدام به استفاده از آنها کنند؛ علاوه بر این بهتر است زنان باردار در طی دوران بارداری یا حتی شیردهی از انجام ایمپلنت پرهیز کنند.

هزینه ایمپلنت دندان

عوامل مختلفی در تعیین هزینه ایمپلنت دندان تاثیر گذار می‌باشد که از مهم ترین این عوامل می‌توانیم به جنس ایمپلنت و هزینه‌ی مواد اولیه اشاره کنیم، تعداد ایمپلنت نیز می‌تواند باعث تعیین قیمت آنها شود و معمولاً افرادی که اقدام به ایمپلنت چند دندان می‌کنند باید هزینه بیشتری را نیز پرداخت نمایند.

برای برخی از افراد نیاز به استفاده از درمان های جانبی مانند درمان عفونت یا بیماری لثه می‌باشد که این کار می‌تواند باعث ایجاد روند درمان پیچیده و افزایش هزینه‌ها شود؛ هزینه پیوند استخوان و هزینه جراحی سینوس لیفت نیز از دیگر هزینه‌های جانبی کاشت ایمپلنت دندان به حساب می‌آید که باید آنها را در نظر گرفت.

سخن پایانی

در این مطلب به این اطلاعات پی بردیم که یکی از بهترین راه های جایگزینی دندان‌های از دست رفته، ایمپلنت دندان است هر چند هزینه آن در مقایسه دیگر روش‌ها همچون دندان مصنوعی گرانتر است. امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان سودمند واقع شده باشد.

لینک منبع: https://b2n.ir/d65295

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا