غذا

طرز تهیه شله مشهدی مجلسی|صفرتاصد

شله مشهدی

شله مشهدی یکی از بهترین غذاها در مشهد و خراسان رضوی محسوب میشود هرساله در ایام عزاداری ها بعضی مجالس شام یا نهار شله میدهند.

شله غذای سنگینی میباشد و حتما بعد خوردن آن سعی کنید نون پنیر سبزی با نوشابه بزنید به قول مشهدیا مچسبه!

شله مشهدی مجلسی

شله مشهدی از حبوبات و گوشت و ادویه +قیمه درست میشود و به میزان نفرات باید مواد را اضاف کنیم!

درادامه همراه الفابلاگ باشید تا یک شله درجه یک درست کنیم!

شله مشهدی

نکات مهم شله مشهدی

شله یکی از غذاهای منحصربه‌فرد سنتی مشهد است که هر ساله مخصوصاً ماه‌های محرم و صفر با آداب و رسوم خاص معنوی طبخ و در فضایی ملکوتی از عزاداران و هیئت‌های عزاداری پذیرایی می‌شود، در حقیقت ثبت شله مشهدی با تکیه بر همین آداب و رسوم و معنویاتی است که در تهیه مواد اولیه و پختن آن صورت می‌گیرد تا شله را از دیگر غذاهای سنتی مستثنی کند.

مواد تهیه شله
برای 6 تا 10 نفر
لوبیا سفید
1 لیوان
لوبیا چیتی
1 لیوان
نخود
1 لیوان
عدس
1 لیوان
ماش
1 لیوان
برنج نیم دانه
1 لیوان
بلغور گندم
3 لیوان
گوشت گوساله یا گوسفندی
500گرم
پیاز
1 الی 2 عدد متوسط
پودر جوز هندی و پودر دارچین
½ قاشق مربا خوری
زردچوبه، فلفل سیاه و نمک
به مقدار کافی
روغن مایع و پودر زنجبیل
به مقدار کافی
خورش قیمه
برای تزیین

مرحله اول 

داخل یک کاسه یا تشت کوچک حبوبات که شامل لوبیاها و نخود و ماش و عدس …. میشود میریزم بعد آب را به حبوبات اضافه میکنیم طوری که آب دو بند انگشت از روی حبوبات بالاتر باشد.

مرحله دوم

1 الی 2 روز بگزارید خیس باشد و هر12ساعت ابب ان را عوض کنید تا هنگام مصرف نفخ نکنیم! در ابتدای کار سعی کنید قابلمه ای بزرگ انتخاب کنید چون باید شله هم زده شود وگرنه خراب میشود!

مرحله سوم

گوشت را کاملا تمیز کنید و بدون استخوان باشد و در ادامه داخل قابلمه بیندازید بعد پیاز هارا پوست کرده و به 4 قسمت تبدیل کنید و بیندازید داخل قابلمه.

 

شله درست کردن کار سختی هست ولی خوشمزست و ارزشش رو داره!

مرحله چهارم

حالا داخل قابلمه آب بریزید طوری باشه که دوبندانگشت آب از روی گوشت ها بالاتر باشد حالا زیرگاز روشن کنید و بزارید گوشت پخته شود بستگی به نوع گوشت شما دارد  گوشت گوسفند معمولا 3 الی 4 ساعت درست میشود گوساله یکم زمان بیشتری لازم داره بستگی به شعله گاز دارد پس میانگین ما شد3 ساعت.

مرحله پنجم

بلغور گندم و برنج نیمه دانه را در کاسه ای به مدت 3 ساعت نم کنید بعد 3 ساعت گوشت پخته شده را ریش ریش کنید و حبوبات را از اب جدا میکنیم . حبوبات را از آب برداریدو آن را داخل یک قابلمه ریخته و  تا دوبند انگشت بالای آن را آب بریزید و بگزارید پخته شود. بعد اینکه پخته شد با گوشتکوب حبوبات را بکوبونید جوری که له له شود.

مرحله ششم

حالا گوشت و حبوبات له شده و بلغور و برنج را درون یک قابلمه بزرگ بریزید. سپس مقداری اب داخل قابلمه بریزید نه زیاد نه کم نهایتا تا بالای مواد آب بریزیدو شعله را روی حرارت کم قرار دهید.

درادامه باید شله مشهدی را مداوم هم بزنید تا ته نگیرد برای همین نیاز به قابلمه بزرگ داشتیم!سعی کنید از کفگیر چوبی استفاده کنید. تا زمانی که شله کش دار نشده باید هم بزنید شله را یعنی از اول پخت تا آخر نیاز به هم زدن دارد یا چمبه زدن (اصطلاح مشهدی)

مرحله هفتم

 بعد اینکه شله کش دار شد اجازه دهید شله به مدت 45 دقیقه تا 1ساعت روی حرارت ملایم بماند.

در ادامه تمامی ادویه جات لازم که در جدول ذکر کرده ایم را به میزان لازم اضافه کنید و بعد مقداری روغن مایع اضافه کنید و شله را هم بزنید تا ترکیب شوند.یادتان نرود بعد اضاف کردن بلغور نباید هم زدن را ول کنید ته میگیرد شله.

مرحله آخر

شله را به مدت 1ساعت بعد اضافه کردن ادویه جات هم بزنید و حالتی کش دار پیدا میکند تا زمانی که کش دار نشده شله درست نشده پس شاید زمان طولانی یا کمتر از زمان ذکر شده باشد به حرارت گاز بستگی دارد. بعد اینکه شله درست شد داخل کاسه ریخته و روی آن را با قیمه تزیین کنید سپس با نوشابه و نون سنگگ و سبزی میل کنید . یادتان نرود شله غذای سنگینی میباشد زیاده روی آن باعث دل درد  میشود.اگر دچار چاقی هستید یا باشگاه میروید حتما به مقاله  بهترین برنامه بدنسازی ما سر بزنید.

Previous slide
Next slide

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا