فن آوریکالای دیجیتال

مزایا باتری شارژی و نکات نگهداری از آن

مزایا باتری شارژی و نکات نگهداری از آن

آیا با مزایا خرید باتری شارژی و نکات نگهداری از آن آشنایی دارید؟ می دانید عملکرد این باتری ها چگونه است و به چه روشی شارژ می شوند؟ علم همچنان رو به پیشرفت است و هر لحظه شاهد تولید محصولات جدیدی هستیم که قابلیت های بالایی نسبت به تولیدات نسل قدیمی دارند. باتری های قابل شارژ یکی از تولیدات ایده ‌آلی هستند که پس از باتری های غیر قابل شارژ روانه بازار شدند. این باتری ها در مقایسه با باتری های غیر قابل شارژ دارای مزیت ها و برتری های بسیار زیادی هستند. در ادامه شما را با مزایای باتری شارژی و نکات نگهداری از آن بیشتر آشنا می کنیم.

مزایا باتری شارژی و نکات نگهداری از آن

عملکرد باتری قابل شارژ

باتری قابل شارژ هم اکنون یکی از انواع باتری های بسیار مطرح موجود در بازار است که در کاربردهای بسیار زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. مزایای باتری شارژی بسیار زیاد است و آشنایی با مزایای باتری شارژی و نکات نگهداری از آن جذو پارامترهایی است که در رابطه با این باتری ها بایستی آن ها را مورد توجه قرار دهید. از این باتری ها بیشتر برای انواع جرثقیل های سیار، اسباب بازی های الکتریکی، بسیاری از لوازم الکتریکی کوچک و… مورد استفاده می کنند. آیا می دانید این باتری ها چگونه شارژ می شود یا نحوه عملکرد آن ها به چه صورت است؟ باتری های قابل شارژ ر پس از اتمام شارژ بایستی مجدداً توسط شارژر مخصوصی شارژ نمایید. در زمان شارژ شدن باتری قطب مثبت آن اکسید می شود که همین امر باعث تولید الکترون خواهد شد. اما قطب منفی باتری الکترون های تولید شده را جذب می کند و این انتقال الکترون موجب تولید جریان الکتریکی در مدار خواهد شد.
برای شارژ این باتری ها از برق استفاده می کنند‌. شارژر مهمترین وسیله شارژ کردن باتری ها به شمار می ‌رود البته روش های شارژ کردن باتری های قابل شارژ با توجه به مدل های مختلف این باتری می تواند با یکدیگر متفاوت باشد. بهتر است برای شارژ کردن باتری نیز، چگونگی شارژ کردن و نحوه صحیح نگهداری از باتری توجه کنید. بسیاری از باتری ها به گونه ای طراحی شده اند که هرگز نباید تا قبل از خالی شدن کامل شارژر و کابل برق آن را به پریز متصل نمایید. حتی در بسیاری از مواقع برخی از شارژرها زمانی که به پریز متصل هستند نباید از آن ها استفاده کرد. البته این شرایط در انواع باتری های قابل شارژی چون لیتیوم یونی، لیتیوم پلیمر، سرب اسیدی، نیکل کادمیوم، نیکل متال هیدرید و غیره با یکدیگر متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، یکی از این باتری های قابل شارژ شامل باتری های گوشی یا لپ ‌تاپ شما است که شرایط شارژ کردن خاص خود را خواهند داشت.

مزایا باتری شارژی و نکات نگهداری از آن

باتری شارژی یکی از محصولات مهم و کاربردی است که در بازار خرید و فروش می ‌شود. در واقع باتری ها به عنوان یک نوع منبع تغذیه هستند که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. این محصول خود در انواع مدل های مختلفی طراحی می شود که کاربرد هر یک با دیگری متفاوت است. این باتری ها با پیشرفت علم با سطح کیفی بهتر و همچنین قدرت ساختاری بالاتر روانه بازار می شود. باتری های قابل شارژ در مقابل باتری های غیر قابل شارژ دارای مزیت هایی هستند. آشنایی با مزایا باتری شارژی و نکات نگهداری از آن به شما کمک می ‌کند تا بتوانید بهترین باتری قابل شارژ را با کیفیت بالایی خریداری کرده و به خوبی از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که باتری های غیر شارژی نیز به عنوان یکی از محصولاتی هستند که تحت عنوان یک نوع منبع تغذیه برای تامین انرژی مورد نیاز بسیاری از لوازم الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند. این باتری ها نیز دارای مزیت هایی هستند اما برتری ‌های باتری قابل شارژ ی در مقایسه با باتری غیر قابل شارژی بسیار زیاد است. برخی از مزیت های این باتری عبارتند از:
⦁ باتری های قابل شارژ قابلیت شارژ شدن مجدد دارند. در واقع شما می توانید این باتری ها را پس از اینکه شارژ آن ها تخلیه شد مجدداً توسط شارژرهای مخصوصی شارژ کرده و از آن ها استفاده کنید. اما در باتری های غیر شارژ پس از اتمام شارژ باتری شما مجبور می شوید آن ها را دور بیندازید که برای محیط زیست نیز خطر آفرین هستند‌. مهمترین مزیت باتری های قابل شارژ همین قابلیت شارژ شدن مجدد و طول عمر بسیار بالای آن ها است. زمانی که شما باتری های قابل شارژ را در تعداد دفعات بسیار زیادی شارژ کنید قطعاً طول عمر آن ها در مقایسه با باتری های غیر قابل شارژ بسیار افزایش پیدا می ‌کند. همین قابلیت شارژ شدن و بالا بودن طول عمر باتری های قابل شارژ جزو مزایای باتری شارژی است.

مزایا باتری شارژی و نکات نگهداری از آن

مهمترین مزیت های باتری های قابل شارژی

⦁ از مزایای باتری شارژی و نکات نگهداری از آن می‌ توان به سازگاری باتری با محیط زیست اشاره نمود. این باتری ها به گونه ای طراحی شده اند که مواد سمی در آن ها به کار نرفته است در نتیجه برای محیط زیست و همچنین سلامتی انسان هیچ گونه خطری ندارند، در صورتی که شما بتوانید خود به درستی از باتری های قابل شارژ استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید، این باتری ها خود در گروه سلول های الکتروشیمیایی ذخیره کننده انرژی قرار می گیرند که واکنش های الکتروشیمیایی در آن ها به صورت برگشت پذیر است.
⦁ از مزایای قابل تحسین باتری های شارژی این است که آن ها را در اندازه، انواع و حتی برندهای مختلفی می توانید در بازار بیابید. این تنوع به سبب کاربرد زیاد به همچنین استفاده آن برای انواع لوازم و دستگاه های الکتریکی است. شما می توانید از باتری های بسیار کوچک تا بزرگ و مگاواتی شارژی برای شبکه های توزیع برق نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که بسیاری از باتری های شارژی حتی از لحاظ طرح و شکل نیز دارای تقسیم بندی هایی هستند و این تنوع مهمترین فاکتوری است که سطح کاربرد باتری ها را افزایش می دهد. بیشترین کاربرد این باتری ها در اسباب بازی های شارژی، وسایل نقلیه سبک و بسیاری از لوازم الکتریکی است.
باتری های شارژی می توانند انرژی زیادی را در خود ذخیره کند در نتیجه این انرژی حدود ۷۰ درصد از ظرفیت نامی باتری بیشتر خواهد بود. همین مسئله باعث می‌ شود تا باتری ها بتوانند مدت زمان زیادی انرژی بسیاری از شبکه ها را تامین کنند. در بسیاری از شرایط حتی برخی از باتری های پرقدرت می توانند تا چندین ماه انرژی خود را حفظ کنند و در این صورت طول عمر آن ها افزایش پیدا خواهد کرد. توجه داشته باشید که انرژی مورد استفاده برای شارژ بدون باتری به برق متناوب اتصال پیدا می کند.

مهمترین مزیت های باتری های قابل شارژی

نکات مهم نگهداری از باتری شارژی

همانگونه که اشاره شد، باتری های شارژی نمونه از انواع باتری ها هستند که قابلیت شارژ شدن دارند. این باتری ها در مقایسه با باتری های غیر قابل شارژی مزایای زیادی دارند و همین مزیت ها باعث شده تا سطح کاربرد آن ها بیشتر شده و محبوبیت بسیاری داشته باشند. اگرچه باتری های شارژی دارای مزایای بسیار زیادی هستند اما شما در رابطه با نگهداری این باتری بایستی پارامترهای بسیار زیادی را مورد توجه قرار دهید. به هنگام خرید شما باید به انتخاب نوع مدل مناسب، نرخ خالی شدن ولتاژ، قیمت و غیره توجه کنید؛ اما نگهداری نیز اهمیت بسیار زیادی در طول عمر باتری ها دارد. چنانچه شما نتوانید باتری ها را به خوبی نگهداری کنید، قطعات طول عمر آن ها به شدت کاهش پیدا می کند.
⦁ یکی از مهمترین نکاتی که در رابطه با نگهداری باتری های شارژی بایستی به آن ها توجه داشت قرار دادن باتری در دمای مناسب است. دقت کنید که این باتری باید در معرض مستقیم تابش نور خورشید قرار نگیرد؛ همچنین در معرض منابع دمایی نیز نباشد. بهتر است برای جلوگیری از کاهش طول عمر باتری و یا حتی ترکیدن آن باتری را در دمای استاندارد و مناسب نگهداری کنید. چنانچه باتری ها در دمای بیش از حد یا بالای قرار بگیرد قطعاً میترکند.
⦁ به این نکته توجه کنید که قبل از استفاده باتری باید حتما بگذارید کاملا شارژ شود که این کار توسط کارخانه انجام خواهد شد. حتی باتری ها را برای انبار کردن در مکانی که دارای تهویه مناسب است قرار دهید.⦁ باتری ها باید در جای خشک و خنک نگهداری شود و از قرار دادن مواد شیمیایی در کنار آن ها جلوگیری کنید.

نتیجه

باتری های قابل شارژ به عنوان یکی از منابع تغذیه بسیار کاربردی هستند که برای اکثر لوازم الکتریکی و تجهیزات مورد استفاده در منزل به کار می روند. این باتری ها پس از اتمام شارژ قابلیت شارژ شدن مجدد دارند و متناسب با کاربردهای مختلف در انواع مدل های متنوعی طراحی می شوند. هم اکنون تنوع بسیار زیادی از انواع باتری ها در ابعاد، مدل، طرح و حتی برندهای مختلفی از آن ها در بازار وجود دارد. شما نمی توانید برای هر یک از وسایل مورد نظر، هر نوع باتری شارژی را انتخاب کنید. بلکه استفاده از یک باتری مناسب برای هر یک از لوازم توصیه می شود. آشنایی با مزایا باتری شارژی و نکات نگهداری از آن به شما کمک خواهد کرد تا اطلاعات زیادی در رابطه با این محصول کسب کنید. برای خرید بهترین باتری قابل شارژ می توانید به فروشگاه لوازم الکتریکی برقیجات مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا