سلامتیشیوه زندگی

علائم افسردگی در زنان کدامند؟ راه‌های درمان افسردگی زنان

علائم افسردگی در زنان کدامند؟ راه‌های درمان افسردگی زنان

افسردگی، یکی از رایج‌ترین اختلالات روانی است. این اختلال در گروه‌های مختلف سنی اتفاق می‎افتد و حتی ممکن است کودکان را نیز درگیر کند.

افسردگی در زنان رواج بیشتری دارد. زنان روحیه حساس‎تری دارند و بیشتر از مردان به این اختلال دچار می‌شوند. بر اساس آمار به‌دست آمده، خطر ابتلا به افسردگی در زنان 2 برابر بیشتر از مردان است.

در این مطلب در مورد علائم افسردگی در زنان صحبت می‌کنیم و به بررسی دلایل افسردگی و راه‌های درمان آن می‌پردازیم.

علائم افسردگی در زنان

علائم افسردگی در بانوان با توجه به شدت آن، متفاوت است. شناخت این علائم به شما کمک می‌کند تا در مراحل اولیه به پزشک مراجعه کنید و به فکر درمان آن باشید. علائم افسردگی در زنان عبارت‌اند از:

احساس پوچی و بی‌ارزش بودن

احساس غم و بی‌قراری

تمایل به گوشه‌گیری و در خانه ماندن

گریه‌های مداوم و بی‌دلیل

احساس درماندگی و ناامیدی

بی‌اشتهایی و کاهش وزن

احساس ضعف و ناتوانی

ایجاد اختلال در خواب

کاهش انرژی و خستگی مداوم

کاهش اعتماد به‌نفس

از دست دادن میل جنسی

عدم تمرکز و فراموشی

فکر کردن به مرگ و تلاش برای خودکشی

گاهی اوقات فرد علاوه‌بر مشکلات روحی، دچار مشکلات جسمی نیز می‌شود و علائمی چون سردرد، دردهای مزمن و اختلالات گوارشی را از خود نشان می‌دهد.

علائم افسردگی در زنان مجرد با علائم افسردگی در زنان متاهل کمی متفاوت است. دختران جوان اغلب دچار تغییرات خلقی می‌شوند و رفتارهای عصبی از خود نشان می‌دهند. کاهش عملکرد تحصیلی، اضطراب بیش از حد، خودآزاری و اختلالات تغذیه‌ای از جمله علائم افسردگی در دختران جوان است.

در صورتی که چند مورد از علائم عنوان‌شده را در خود مشاهده کردید، بهتر است هرچه سریع‌تر با یک متخصص مشورت کنید و به توصیه‌های او گوش دهید.

دلایل افسردگی در زنان

 

دلایل افسردگی در زنان

افسردگی در زنان دلایل متعددی دارد و اغلب در اثر تغییرات فیزیکی و هورمونی رخ می‌دهد. دلایل افسردگی در زنان عبارت‌اند از:

بلوغ

تغییرات فیزیکی و هورمونی یکی از مهم‌ترین دلایل افسردگی در دختران است. در این شرایط دختر روحیه حساس‌تری دارد و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

بلوغ به‌تنهایی باعث افسردگی نیست، اما زمینه‌های ظهور این اختلال را ایجاد می‎کند. درگیری با والدین، فشارهای درسی، عدم موفقیت در ورزش یا دیگر زمینه‌ها از جمله مواردی هستند که می‌توانند باعث افسردگی در دوران بلوغ شوند.

سندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی یکی از مواردی است که اغلب بانوان را درگیر می‌کند و باعث افسردگی، زودرنجی و … می‌شود. این علائم به‌دلیل تغییرات سطح استروژن، پروژسترون و دیگر هورمون‌ها  اتفاق می‌افتد.

سندرم پیش از قاعدگی در اغلب موارد ماندگار نیست و پس از شروع دوره قاعدگی از بین می‎رود، اما در برخی از زنان بسیار شدید بوده و باعث مختل ‌شدن زندگی‎‌شان می‎شود.

اگر سندرم پیش از قاعدگی و علائم آن در شما بسیار شدید است و باعث ناتوانی در تحصیل، شغل، روابط و …  می‌شود، باید درمان گردد.

افسردگی بعد از ازدواج

برخی از بانوان پس از ازدواج دچار افسردگی می‌شوند. در این شرایط فرد از ازدواج پشیمان می‌شود و این پشیمانی بر روی خلق‌وخوی و رفتار او تأثیر می‎گذارد.

علت افسردگی در زنان بعد از ازدواج ممکن است ربطی به همسر یا رفتارهای او نداشته باشد. بسیاری از زنان با میل شخصی و با علاقه ازدواج می‎کنند، اما پس از ازدواج دچار افسردگی می‌شوند.

از جمله دلایل افسردگی زنان بعد از ازدواج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دوری از خانواده

تغییر ناگهانی در سبک زندگی

عدم آمادگی برای ازدواج و پذیرش مسئولیت زندگی

تصورات نادرست از زندگی مشترک

اختلاف فرهنگی، طبقاتی و مالی با همسر

رابطه جنسی خشن و مداوم

افسردگی در دوران بارداری

زنان در دوران بارداری تغییرات هورمونی زیادی دارند. این تغییرات بر روی خلق‌وخوی آن‌ها اثر می‎گذارد و باعث بروز افسردگی می‌شود.

ناباروری، حاملگی ناخواسته، سقط جنین­، عدم حمایت اجتماعی، افسردگی پس از زایمان‌های قبلی  و … از جمله مواردی هستند که احتمال بروز افسردگی در دوران بارداری را افزایش می‌دهند.

افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان شایع‌ترین نوع افسردگی در بانوان است. بسیاری از زنان بعد از زایمان حساس و عصبی می‎شوند و به‌طور مداوم گریه می‏کنند. این علائم طبیعی است و بعد از 2 هفته کاهش می‌یابد.

علائم افسردگی زنان بعد از زایمان زمانی جدی می‌شود که ادامه‌دار باشد و با موارد زیر همراه باشد:

مادر توانایی نگهداری از کودک خود را ندارد.

افکار مخرب دارد و ممکن است به کودک آسیب برساند.

دچار اختلالات خواب می‌شود و نمی‌تواند بخوابد.

بسیار مضطرب است یا دچار بی‌حسی است.

عزت‌ نفس خود را از دست می‌دهد.

به مرگ فکر می‌کند و ممکن است دست به خودکشی بزند.

در صورتی که مادر یک یا چند مورد از این نشانه‌ها را داشته باشد، باید برای درمان اقدام کند.

افسردگی یائسگی

افسردگی یائسگی نوعی از افسردگی است که پس از یائسگی اتفاق می‌افتد. در این مرحله بدن دچار تغییرات هورمونی می‌شود و مشکلاتی را در رفتار و خلق‌وخوی انسان ایجاد می‎کند.

افسردگی یائسگی زمانی شدت می‎یابد که با استرس در خانه و محل کار همراه باشد. اگر زن رابطه احساسی خوبی با همسر خود نداشته باشد یا درگیر فشارهای کاری باشد، ممکن است دچار افسردگی گردد.

راه‌های درمان افسردگی زنان

درمان افسردگی در زنان کار راحتی نیست. قبل از شروع درمان باید علت افسردگی را بشناسید تا درمان مناسب آن را پیدا کنید.

توصیه می‎شود با یک متخصص مشورت و شرایط خود را برای او بازگو کنید.  روانشناس تهران  با علائم افسردگی در زنان و دلایل آن آشنایی کامل دارد و می‌تواند برای رفع آن به شما کمک کند.

روش‌های مختلفی برای درمان افسردگی وجود دارد. پزشک با توجه به شرایط بیمار و شدت افسردگی، جلسات مشاوره‎ را به بیمار توصیه می‎کند و در موارد شدیدتر ممکن است از دارودرمانی نیز استفاده کند.

اگر افسردگی بسیار شدید باشد و روان‌درمانی و دارودرمانی نتیجه‌ای نداشته باشد، پزشک از درمان‌های تحریک مغز مانند تشنج الکتریکی، تحریک مغناطیسی جمجمه و تحریک عصب واگ برای بیمار استفاده می‌کند.

مرحله آخر درمان افسردگی، بستری کردن بیمار است که در موارد حاد اتفاق می‌افتد.

علائم افسردگی در زنان

را‌هکارهایی برای جلوگیری از تشدید افسردگی

اگر در یکی از شرایط بالا قرار دارید و احتمال بروز افسردگی را می‌دهید یا درگیر این اختلال هستید، پیشنهاد می‌کنیم کارهای زیر را انجام دهید. این کارها به شما کمک می‌کنند تا از افسردگی پیشگیری کنید یا جلوی تشدید آن را بگیرید.

سبک زندگی‌تان را تغییر دهید. ورزش کنید و غذاهای سالم بخورید. ساعت خوابتان را تنظیم کنید و برای تفریح وقت بگذارید.

خودتان را با کارهای موردعلاقه‌تان سرگرم کنید. کارهایی را انجام دهید که حالتان را بهتر می‌کند و احساس خوبی به شما می‌دهد.

روابط اجتمای قوی داشته باشید و با خانواده، دوستان و آشنایانتان ارتباط بیشتری برقرار کنید.

تفکرات منفی را از خود دور کنید و سعی کنید نگاه مثبتی نسبت به زندگی و اتفاقات اطرافتان داشته باشید.

نور آفتاب سطح سرتونین بدن را متعادل می‎کند و باعث بهبود خلق‌وخوی انسان می‎شود. سعی کنید هر روز حداقل به مدت 15 دقیقه آفتاب بگیرید.

در این مطلب در مورد علائم افسردگی در زنان صحبت کردیم و دلایل افسردگی را نیز مورد بررسی قرار دادیم. افسردگی در زنان اغلب به‌دلیل تغییرات فیزیکی و هورمونی بدن اتفاق می‌افتد و قابل درمان است.

اگر به هر دلیلی دچار افسردگی شدید، سعی کنید با مشورت پزشک و تغییر سبک زندگی، روحیه خود را بهتر کنید و علائم افسردگی را کاهش دهید.

تغذیه سالم، ورزش مداوم، خواب کامل، دوری از استرس، حضور در فعالیت‌های گروهی، سرگرمی و تفریحات موردعلاقه، تمرینات یوگا و مدیتیشن، از جمله کارهایی هستند که برای پیشگیری و درمان افسردگی در زنان توصیه می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا