سلامتیشیوه زندگی

چرا برخی جراحی دندان عقل انجام می دهند؟

دلایل جراحی دندان عقل

دندان عقل آخرین دندان دائمی است که در دوره سنی 17 تا 21 سال رشد می کند که به آن دندان های آسیاب سوم نیز می گویند. اما چرا برخی از افراد به جراحی دندان عقل نیاز دارند؟ همه شما دارای چهار دندان عقل هستید که در گوشه های فک بالا و پایین قرار می گیرند. برای بسیاری از افراد رویش دندان عقل ایجاد دردسر نمی کند؛ اما زمانی که هنگام رشد، دندان عقل فضای کافی برای بیرون آمدن نداشته باشد، به دندان های مجاور فشار آورده و موجب درد شدید و آسیب های دندانی می شود.

جراحی دندان عقل زمانی انجام می شود که دندان عقل نهفته است یا کشیدن آن امکان پذیر نیست. در این صورت باید با جراحی درمان شود. از نظر متخصصین دندانپزشکی در زمان انجام روش های ترمیم دندان مثل ارتودنسی باید دندان عقل از دهان خارج شود.

در صورتی که دندان عقل به شکل صاف در کف لثه، کنار دندان بغلی یا گوشه راست دندان بعدی رشد کند، به جراحی دندان عقل احتیاج دارید. در بیشتر مواقع دندان های عقل ممکن است باعث بروز برخی مشکلاتی مثل عفونت لثه، فشار به دندان های دیگر یا التهاب لثه شود. در این مواقع کشیدن دندان عقل توصیه می شود.

نکته جالب توجه درباره دندان عقل این است که بعضی از اشخاص نیازی به کشیدن یا جراحی دندان عقل ندارند. زیرا دندان های عقل آنها به طور طبیعی رشد کرده و هیچ مشکلی برای دندان های اطراف ایجاد نکرده است. اما مانند سایر دندان ها برای دندان عقل نیز امکان پوسیدگی و از بین رفتن پالپ وجود دارد. در این شرایط دندانپزشک با بررسی همه جوانب می تواند روشی را اتخاذ کند که دندان عقل شما حفظ شود. عصب کشی یا درمان ریشه دندان (Root Canal Therapy) مناسب ترین روش ترمیمی برای درمان دندان عقل پوسیده شده است.

هر چند که عصب کشی دندان عقل به خاطر دسترسی سخت کار دشواری است، اما در دندان پزشکی دکتر شیدا این امکان برای شما وجود دارد تا ریشه این دندان ها را درمان کنید. در این دندانپزشکی وضعیت دندان عقل مورد بررسی قرار می گیرد تا مشخص شود آیا این دندان در جویدن غذا نقشی دارد یا نه.

اگر دندان عقل در جویدن غذا و گوارش ایجاد مشکل کند، پیشنهاد کشیدن یا جراحی دندان عقل داده خواهد شد، در غیر این صورت به کمک روش ترمیمی عصب کشی، دندان شما حفظ می شود. همانند سایر دندان ها، بعد از درمان ریشه دندان یا عصب کشی، برای مراقبت آنها از نخ دندان و مسواک استفاده کنید.

فشار دندان عقل به دندان های مجاور

مراحلی که در جراحی دندان عقل طی می کنید

برای کسانی که دارای دندان عقل نهفته هستند یا از نظر رشد، مسیر آن موجب صدمه زدن به دندان های دیگر است، جراحی دندان عقل باید انجام شود. این پروسه جراحی بستگی به شرایط و وضعیت دندان بیمار دارد. اما زمان انجام جراحی حدود 45 دقیقه است.

برای انجام جراحی، دندان پزشکی دکتر شیدا از سه روش بیهوشی استفاده می کند. این روش ها به شرایط دندان عقل بستگی دارد و عبارت است از:

استفاده از بی حسی موضعی: معمولا دندانپزشک برای کشیدن دندان عقل بیهوشی موضعی به کار می برد و با چند تزریق در اطراف ریشه دندان و لثه این کار را انجام می دهد. در زمان جراحی دندان عقل شما بیدار هستید؛ اما دردی حس نخواهید کرد.

استفاده از یک بیهوشی کم: این امکان دارد برخی افراد از جراحی دندان بترسند یا مشکل دندان عقل بسیار بیشتر باشد. در این صورت دندانپزشک یا جراح دهان از ماده بیهوشی کمی استفاده می کند. در حین جراحی شما هوشیار هستید؛ اما چیزی حس نمی کنید.

بیهوشی عمومی: در شرایطی خاص امکان دارد، دندانپزشک از بیهوشی عمومی برای جراحی استفاده کند. در این روش دارو بیهوشی تزریق می شود و شما در جریان عمل جراحی قرار نمی گیرید و بعد از عمل به هوش می آیید. در این مدت تیم جراحی تمام وضعیت جسمانی شما را تحت کنترل دارند.

نحوه انجام جراحی در دندان پزشکی دکتر شیدا

  • برشی در بافت لثه توسط دندانپزشک ایجاد می شود تا وضعیت دندان و نحوه قرار گرفتن آن در لثه قابل دید باشد.
  • استخوانی که دسترسی دندانپزشک به ریشه دندان عقل را امکان ناپذیر کرده است، از بین می رود.
  • در صورتی که در حین جراحی دندان عقل، متخصص متوجه شود که دندان به طور کامل از دهان خارج نمی شود، آن را ریز می کند.
  • دندانپزشک دندان را خارج و محل آن را تمیز می کند.
  • در بعضی موارد حین عمل، برای کنترل خونریزی، بخیه می زند.

مواردی که بعد از جراحی دندان عقل باید تحت کنترل باشد

بعد از جراحی دندان عقل باید نکات مهمی در نظر داشته باشید تا با مشکلات پس از عمل مواجه نشوید. این توصیه هایی است که اغلب دندانپزشکان به بیماران خود می کنند و شامل موارد ذیل است.

خونریزی بعد از جراحی: این یک مورد طبیعی است که بعد از جراحی دندان، خونریزی رخ می دهد. برای کنترل آن از گاز استریل استفاده کنید. هرگز بیش از اندازه تف نکنید، چون باعث تشدید خونریزی می شود.

کنترل درد: بعد از عمل جراحی، درد زیادی خواهید داشت. در این مواقع با تجویز پزشک از داروهای ضد درد مثل استامینوفن و کمپرس آب سرد استفاده کنید.

جلوگیری از تورم: بعد از جراحی دندان عقل امکان تورم وجود دارد. برای کنترل آن از کمپرس آب سرد استفاده کنید.

خوردن مایعات: بعد از عمل تا می توانید آب بنوشید و تا یک روز از خوردن مشروبات الکلی، نوشابه و نوشیدنی های گرم پرهیز کنید.

خوردن غذا: برای اینکه محل زخم تحریک نشود، بهتر است برای خوردن غذا، خوراکی های نرم انتخاب کنید که به راحتی قورت داده شود. از خوردن غذاهای گرم و پر از ادویه تا 24 ساعت خودداری کنید.

تمیز کردن دهان: از مسواک یا دهانشویه تا 24 ساعت پس از جراحی دندان عقل پرهیز کنید. بعد از گذشت این زمان، می توانید از مسواک استفاده کنید به شرطی که آرام روی دندان های خود بکشید تا زخم سر باز نکند.

جمع بندی مطالب:

دندان عقل جزء دندان های دائمی است که در بین سنین 17 تا 21 سالگی یا بیشتر رشد می کند. این دندان ها شامل چهار دندان است که در گوشه های فک پایین و بالا قرار دارد. برای برخی افراد رویش دندان عقل بدون مشکلات است. اما برای بعضی دیگر این چنین نیست.

برای این دسته از افراد، دندان عقل نهفته است یا رشد آن منجر به آسیب دندان های مجاور شده است. جراحی دندان عقل برای درمان و حل کردن آسیب هایی است که این اشخاص با آن مواجه هستند و با کشیدن دندان برطرف نمی شود. البته برای کسانی که رشد دندان عقل آنها روال طبیعی خود را طی کرده است، ممکن است به پوسیدگی و آسیب دیدگی های ریشه دچار شوند. عصب کشی یا درمان ریشه دندان عقل، بهترین راهکار ترمیم دندان برای این افراد است تا دندان خود را حفظ کنند.

کشیدن دندان عقل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا