آموزشیسلامتی

رابطه زناشویی در ماه رمضان

رابطه زناشویی در ماه رمضان

رابطه زناشویی در ماه رمضان ؛ مهم ترین سوالی که برای خیلی از زوجین در ماه مبارک رمضان وجود دارد این است که آیا رابطه زناشویی روزه را باطل می‌کند؟ و احکام رابطه زناشویی در ماه رمضان چیست؟ قبل از مطالعه مقاله باید بدانید که همیشه در رابطه جنسی خود تنوع داشته باشید و با خرید انواع کاندوم و سایر محصولات زناشویی در اصفهان و استفاده از آن، کیفیت رابطه خود را افزایش دهید. تا بتوانید بهترین نزدیکی را با همسر خود داشته باشید. هرساله با شروع ماه مبارک رمضان، برای بسیاری از افراد سوالاتی وجود دارد. و این سوالات همیشه برای زوج های جوانی که تازه ازدواج کرده اند بیشتر است. زیرا در ماه رمضان تکالیفی بر هر مسلمانی واجب است که باید تا حد توان آنها را به جا آورد. بسیاری از کارهای و اتفاقات در شرایط عادی بدون مشکل خواهد بود، اما در ماه رمضان همان کارها جزو مبطلات روزه خواهد بود. در این میان زوجین بر اساس شرایط موجود در این ماه باید در زمان‌هایی که احکام به آنها اجازه داده و بر اعمال آنها در ماه رمضان آسیبی نمی‌زند با هم ارتباط داشته باشند.

آیا رابطه زناشویی روزه را باطل می کند ؟

 

مهم ترین مشکل زوجین به خصوص آن هایی که تازه با یکدیگر ازدواج کرده اند، احکام نزدیکی در رمضان است. اگر از بسیاری از افراد بپرسید که آیا نزدیکی در ماه رمضان اشکال دارد یا خیر، قطعا جواب های متفاوتی خواهید شنید. در این مقاله قصد داریم احکام نزدیکی در ماه رمضان را بیان کنیم و به برخی از سوالات متداول زوجین پاسخ دهیم.

انجام عمل زناشویی یا همان رابطه جنسی در روز و شب‌های ماه رمضان حرام نمی باشد. اما کسانی که روزه‌ دارند نمی‌توانند در زمان روزه داری، رابطه زناشویی (نزدیکی با همسر) برقرار نمایند. برای اینکه برقراری رابطه جنسی و نزدیکی برای افراد روزه‌دار حرام است و یکی از مبطلات روزه به شمار می‌رود. افرادی که روزه دارند، نمی توانند در ساعتی که روزه هستند نزدیکی کامل داشته باشند. اگر در هنگام روزه داری نزدیکی کامل و آگاهانه از طرفین انجام شود، زن و شوهر باید کفاره بدهند و از طرفی باید ۶۰ روز هم قضای آن روزشان را به جا بیاورند. حال سوالی که پیش می آید این است که اگر زوجین قصد دخول داشته باشند چه باید بکنند؟ حکم دخول در ماه رمضان بدین گونه است که زوجین می توانند نزدیکی کنند اما به شرط این که دخول به اندازه ای باشد که کمتر از ختنه گاه وارد شود و انزال صورت نگیرد. برای برقراری رابطه جنسی در ماه رمضان به منظور جلوگیری از انزال از انواع کاندوم و اسپری تاخیری نیز میتوان استفاده کرد.

حکم بوسیدن همسر نیز در ماه رمضان از نظر همه مراجع، روزه را باطل نمی‌کند و تنها اگر از روی لذت باشد، کراهت دارد. همچنین مطابق نظر مراجع حکم بوسیدن لب همسر در ماه رمضان، اگر باعث خروج منی شود، روزه را باطل می‌کند. بوسیدن همسر در ماه رمضان اهل سنت و اهل تشیع دارای احکام به خصوصی است و ممکن است از مبطلات روزه باشد. اما اگر در ماه مبارک رمضان، زوجین، به بوسیدن لب یا لب دادن مشغول شوند، تحت چه شرایطی روزه باطل می شود.

آیا رابطه زناشویی در ماه رمضان حرام است ؟

همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردیم، انجام عمل زناشویی و نزدیکی در ماه رمضان حرام نیست. اما اگر افراد روزه هستند، نمی توانند زمانی که روزه دارند، رابطه زناشویی برقرار نمایند زیرا برقراری رابطه زناشویی برای افراد روزه دار حرام است و یکی از مواردی است که روزه را باطل می کند.

خداوند در آیه 187 سوره بقره درباره نزدیکی در ماه رمضان می فرماید :

در شب روزه داری، نزدیکی کردنتان با همسرانتان حلال شد ایشان پوشش شما و شما پوششی هستید برای آنان خدا دانست که شما همواره با انجام این عمل نافرمانی و در نتیجه به خود خیانت می کردید پس از جرمتان گذشت و این حکم را از شما برداشت حالا دیگر می توانید با ایشان درآمیزید و از خدا آنچه از فرزند که برایتان مقدر کرده طلب کنید و از آب و غذا در شب همچنان استفاده کنید تا سفیدی شفق از سیاهی شب برایتان مشخص شود و آنگاه روزه بدارید و روزه را تا شب به کمال برسانید و نیز هنگامی که در مسجدها اعتکاف می کنید با زنان نیامیزید.

نظر مراجع در مورد رابطه زناشویی در ماه رمضان

رابطه جنسی در ماه رمضان

در ادامه به چند مورد از پرتکرارترین سوالات و جواب و استفتائاتی از چند نفر از مراجع تقلید عظام برای شما آورده ایم :

_ سؤال: اگر شخص روزه‌دار در اثر فراموشى آمیزش جنسى کند، آیا به روزه‌هایش ضرر می‌رساند؟

پاسخ: آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرمایند: اگر فراموش کند که روزه است و آمیزش جنسى کند، روزه او باطل نمی‌شود، ولى هر لحظه که یادش آمد، باید فوراً از حال آمیزش خارج شود؛ وگرنه روزه‌اش باطل است.

_ سؤال: اگر شوهر با همسر خود در ماه رمضان جماع کند و زن نیز به آن راضى باشد، چه حکمى دارد؟

پاسخ: آیت‌الله سیستانی می‌فرمایند: دخول بدون انزال در ماه رمضان، مبطل روزه است.

_ سؤال: مردی که به هر علتی مثل مرض، روزه نمی‌گیرد، اگر همسر روزه‌دار خود را مجبور به جماع کند، روزه زن باطل است؟ و آیا کفاره دارد یا نه؟ کفاره آن به عهده چه کسی است؟

پاسخ: حضرات آیات بهجت و مظاهری می‌فرمایند: روزه او باطل می‌شود و کفاره روزه خودش و روزه زنش را باید بدهد. آیت‌الله بهجت در ادامه توضیح می‌دهند: ولى اگر زن در بین جماع راضى شود، بنابر احتیاط واجب مرد دو کفاره بدهد و زن یک کفاره و در هر صورت زن باید قضاى روزه آن روز را به‌جا آورد.

_ سؤال: اگر زن و شوهرى در روز ماه رمضان نزدیکى کنند، حکم آن- با توجه به جهل به این موضوع- چیست؟

پاسخ: آیت‌الله روحانی می‌فرمایند: اگر جهل داشته باشند که نزدیکى در روز ماه رمضان اشکال ندارد، روزه آن‌ها باطل نمى‌شود، ولى اگر احتمال دادند و یقین نداشته و عمل را انجام دادند، روزه باطل مى‌شود.

سایر نکات نزدیکی در ماه رمضان

اگر در ماه رمضان مرد با همسر خود نزدیکی کند و زن نیز راضی باشد، حتی اگر بدون انزال باشد باطل کننده روزه است. اگر مردی بعلت بیماری یا هر دلیل دیگری روزه نگرفته است و همسر روزه دار خود را مجبور به نزدیکی کند، روزه همسرش باطل می شود و کفاره  وزه خود و زنش را باید بدهد و زن باید قضای روزه ی آن روزش را به جا آورد. اگر مرد بداند که با انجام معاشقه ، منی از او خارج نمی شود ولی در حین معاشقه ناخواسته، منی خارج شود، روزه ی شخص باطل نیست اما میبایست غسل جنابت انجام دهد. اما اگر مرد آگاه باشد که با انجام معاشقه دچار انزال می شود، روزه مرد باطل می شود و میبایست کفاره بدهد‌. اگر مرد، زن روزه دار خود را مجبور به نزدیکی کند، میبایست کفاره روزه خود و همسرش را بدهد. اما اگر زن به هر طریقی باعث ابطال روزه همسرش شود، نیازی نیست که کفاره روزه شوهرش را بدهد. اگر در هنگام خواب منی از شخص خارج شود، روزه باطل نمی شود، حتی اگر فرد حین خارج شدن منی از خواب بیدار شود، نیازی نیست که جلوی خارج شدن منی را بگیرد.

تدابیر و احکام نزدیکی در ماه رمضان

رابطه جنسی زناشویی در ماه رمضان

جنب شدن و انزال به صورت عمدی، چه به واسطه نزدیکی با همسر، ملاعبه‌ی با او و یا هر طریقی دیگری (مثل: استمناء (خودارضایی)، انزال و ارضاء به واسطه نگاه به عکس یا فیلم و …)، مانند نوشیدن آب یا خوردن خوراکی مبطل روزه است.

  • در حالت روزه تماس جنسی (بدون دخول) با همسر، اگر دخول صورت نگیرد و انزال نشود روزه را باطل نمی‌کند.
  • اگر مردى با همسرش در روز ماه رمضان شوخى و ملاعبه و بوسیدن نماید، اگر منجر به انزال منى نشود، به روزه خللى وارد نمى‌‏کند.
  • اگر شخص روزه‌دار در اثر فراموشى و به غیر عمد و نادانسته آمیزش جنسى کند، روزه او باطل نمی‌شود، ولى هر لحظه که یادش آمد، باید فوراً از حال آمیزش خارج شود؛ وگرنه روزه‌اش باطل است.
  • مردى که نمى‌‏تواند روزه بگیرد، جایز نیست با همسر روزه‏‌دار خود نزدیکى کند، چون ممکن است باعث ارضاء شدن زن شود.
  • اگر شوهر با همسر خود در ماه رمضان رابطه جنسی کامل برقرار نماید و زن نیز به آن راضى باشد، روزه باطل و علاوه بر قضا، کفاره هم بر هر دو واجب است.
  • اگر افراد، همسر روزه‌دار خود را مجبور به رابطه جنسی کنند، روزه ‌شان باطل و روزه طرف مقابل در صورتی که رابطه از اختیار او خارج باشد باطل نمی‌شود، اما چنانچه  اجبار از او برداشته شود و اختیار پیدا کند، باید فوراً از حالت آمیزش و جماع خارج شود، در غیر اینصورت روزه‌اش باطل است.

بهترین زمان برقراری رابطه جنسی در ماه مبارک رمضان

بهترین زمان برای برقراری رابطه جنسی بین زوجین در ایام ماه مبارک رمضان، که منجر به بطلان روزه نشود؛ پس از اذان مغرب تا قبل از اذان صبح است و حتماً قبل از اذان صبح غسل نمایند و پاک و طاهر روزه خود را بگیرند.

نکته مهم:

  • اگر فردی بـه سبب عده ای از مشکلات تا اذان صبح بر جنابت باقی بماند روزه گرفتن در آن روز در غیر ماه رمضان و قضاى آن اشکال ندارد، ولى نسبت بـه روزه ماه رمضان و قضاى آن؛ اگر معذور از غسل است، تیمم کردن بر او واجب است و اگر تیمم هم نکند، روزه‏ اش صحیح نیست.
  • اما اگر کسی عمداً تا طلوع فجر بر جنابت باقى بماند، روزه ماه رمضان او صحیح نیست.

در این بین اگر ساکن هر شهری هستید میتوانید با مراجعه به فروشگاه های حضوری و یا انترنتی انواع نیاز خود را در زمینه محصولات زناشویی برطرف کنید. به طور مثال اگر ساکن شهر اصفهان هستید میتوانید یک فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی در اصفهان را با جستجو در گوگل پیدا کنید که علاوه بر فروش انواع محصولات آرایشی و بهداشتی در زمینه فروش انواع محصولات بهداشت جنسی از قبیل فروش کاندوم در اصفهان و همچنین محصولات زنانه همچون کاپ قاعدگی در اصفهان و ژل لوبریکانت هم فعالیت داشته باشد و شما را در این زمینه بی نیاز کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا